De rycker i min personal, alltid.

PersonalAtt sökmotorkonsulter är eftertraktade råder ingen tvekan om. Lönerna håller på att pressas uppåt rejält i Sverige och det finns alldeles för få kompetenta sökmotoroptimerare. Det gör att det flyttas runt en hel del i branschen.

Som bekant har jag varit aktiv i några av de allra mest ansedda företagen inom SEO i Sverige, förutom Brath som jag själv driver idag så har jag varit med och byggt upp Pineberry och drivit Sökmotoroptimeringen på Highlight Media Group (inte så kända utanför branschen kanske men med Sveriges utan tvekan största SEO-avdelning). Alla tre företagen har arbetat väldigt mycket med att plocka personer som är allmänt duktiga på internet och sen utbilda dem till att bli toppnamn inom SEO. Det finns en lång lista att nämna här Clement Jerusalmy, Simon Nyström, Aaron Axelsson, David Wickström och så vidare.

Det ringer head hunters till sådana här människor hela tiden. Att behålla sina anställda mer än ett eller två år är svårt oavsett hur mycket de tycker om företaget är svårt. När alla blir erbjudna jobb som Head of SEO, CTO eller marknadschef på stora internationella företag och dubbel lön mot vad man rimligtvis har i Sverige så händer det förr eller senare att de går vidare. Det är förstås jobbigt för den som driver en avdelning när andra företag hela tiden är och rycker i personalen.

Men vad är alternativet då?

Det här är jobbigt fram till dess du börjar fundera på alternativet. Alternativet är nämligen att ditt företag är en återvändsgränd i deras CV. Det finns förstås sådana företag också och naturligtvis går det att ta sig därifrån för den som anstränger sig men de som är riktigt bra, varför skulle de vilja ha ett jobb där? Nog tusan vill väl de vassa och hungriga sökmotoroptimerarna jobba på ställen där de vet att rekryterarna är på dem, där de vet att de blir erbjudna dubbla sin lön för att driva sökmotoroptimeringen på ett mycket större företag något år senare?

Hellre att konkurrenterna rycker i min personal än att de inte gör det.

6 svar på “De rycker i min personal, alltid.”

    1. Ja, men jag upplever att även det inte räcker ibland. Är väl kanske lite väl stora företag att jämföra med men vi vet ju hur Facebook och Microsoft snor personal från Google, stora jobb, hög lön och andra smartskallar att umgås med.

  1. 1999 – 2002 jobbade jag inom den brännheta s.k. telco-branschen. Folk bytte jobb flera gånger per år och i princip dubblade sina löner. Telekombranschen tvärdog efter tag och löner och förmåner normaliserades.

    De personer som hoppade från företag till företag fick det mindre smickrande epitetet ”telekomhoror”.

    I dag sitter de med uppluckrade meritförteckningar och ringa kunskap.

    Vad vill jag då säga med ovan?

    Hade jag jobbat hos Magnus så hade jag stannat hos Magnus av den enkla anledningen att det i det långa loppet är betydligt bättre att jobba på ett och samma ställe under minst 2-3 år innan man flyttar sig. Det ser inte bara bättre ut i CV:n, det är även bättre för ens mentala hälsa då man slipper stress, flytt och stök. Sedan har man chansen att lär sig branschen från grunden och förädla sina kunskaper.

    //Per Nilsson

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *