Rebecca Weidmo Uvell – Det här är klickbedrägeri

Rebecca Weidmo Uvell

Tidigare idag gick ett ljus upp för Rebecca Weidmo Uvell och Lena Asplund (M) hakade snabbt på idén, om man klickar en massa på Socialdemokraternas Adwords-annonser så kommer det kosta dem en massa pengar.

Det är helt riktigt, Socialdemokraterna betalar per klick och genom att en massa högermänniskor som inte är intresserade av att ta till sig socialdemokraternas åsikter utan bara klickar för att sabotera så kommer socialdemokraterna förlora en hel del. När undertecknad påpekar att det är just det som kallas klickbedrägeri så vill ingen av dem höra talas om det mer. Naturligtvis tas det screenshots.

För någon som jobbat i branschen är det förstås ett solklart fall av klickbedrägeri, Rebecca Weidmo Uvell inte är insatt (kan tänkas utifrån det bristande omdömet) i Adwordsannonsering så förmodligen skulle hon bli snabbt ursäktad om hon lika snabbt tagit avstånd från Tweeten. Det skedde inte, motsatsen skedde istället. Se konversationen jag och några andra hade med Weidmo Uvell nedan:

Jo, det är klickbedrägeri

 

Det stoppar inte där, hon fortsätter med att bland annat kalla mig och andra som ifrågasätter för till exempel pajas och lite andra tillmälen. Jag är beredd att leva med både tillmälen och att bli blockerad på Twitter (är det ens något att hota med, vem skräms av sådant egentligen?) för fakta är fakta. Det hon beskriver, det hon vill att folk ska göra, det är klickbedrägeri.

Om du själv vill ta del av Rebecca Weido Uvell och hennes debatt-teknik tycker jag du ska ta en titt på Twitter https://twitter.com/RebeccaWUvell/status/509419193939525632).

13 svar på “Rebecca Weidmo Uvell – Det här är klickbedrägeri”

  1. Som en liten eftertanke lämnar jag den första kommentaren själv. Ibland när jag råkar ut för människor som gör sådant här på nätet har jag bara en enda tanke i huvudet (och det gäller definitivt inte bara Rebecce Weidmo Uvell): Inser de verkligen inte att det här hamnar i sökresultaten?

  2. Vad tycker du om att Socialdemokraterna annonserat när man söker efter Moderaterna då, det är också gråzon.

    1. Nej, det är tillåtet att annonsera på konkurrenters varumärken i Europa. Google släppte fram den möjligheten sedan det prövats i Europarätten. I USA är det inte tillåtet däremot och där är det heller inte möjligt. Att klicka på någon annans annons för att sabotera däremot som Rebecca Weidmo Uvell uppmanar till är däremot inte tillåtet någonstans, det är klickbedrägeri.

  3. Man slutar aldrig att förvånas över okunskapen och oförståelsen för hur saker och ting fungerar på nätet.

    Att klicka på en konkurrents Adwordsannonser för att det ska kosta pengar för dem är lite samma sak som att sätta upp en sajt med Adsenseannonser och be andra klicka på dem för att man själv ska tjäna pengar.

    Och att man sedan inte fattar att öppet uppmana till bedrägeri på det sättet kommer att finnas kvar på nätet och i Googles sökresultat för all tid framöver. Korkat helt enkelt.

    1. Inte så ovanligt att folk inte förstår men hon skulle ha tagit tillbaka uppmaningen när folk började påpeka vad det var. Nu blev hon istället aggressiv och bet sig fast i ett försvar av den. Klumpigt och korkat.

  4. Det är klickbedrägeri men har det prövats i Sverige? Ja, Google blir sura. Men hur står det till med lagtexten? Bara undrar.

    1. Vet inte vad som prövats, det har funnits en del fällande domar utanför Sverige däremot. Det är utan tvekan ett avtalsbrott (Googles EULA förbjuder det) och jag tänker inte ge mig in i att tolka lagtext. Det spelar egentligen ingen roll om det är brottsbalk, det är likväl klickbedrägeri och det är vad om slås fast här.

  5. Om du nu väljer att kalla det ”klickbedrägeri”, ”tidsfördriv” eller”hulabaloo” är väl egentligen inte i allmännhetens intresse. Att etikettera ett beteende ÄR ”tidsfördriv”. Det som är bedrägeri är att kalla något för bedrägeri, som inte i lag är stadgat som bedrägeri.

    Som jänkarna brukade säga: ”Get a haircut and get a real job”!

  6. Rebecca Weidmo Uvell är en clown, ett typiskt twitter-troll. Det finns ingen anledning att ta något hon säger på allvar.

  7. Ännu roligare och ironiskt blir det av det faktumet att jag goolade på rebeccas namn och fann denna tweet i googles bildsökning högst upp.
    Snacka om tillbakakaka på hennes personliga varumärke

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *