SEO-pastor eller sökmotoroptimeringsguru

KyrkaKyrka i motljus, lika lite transparens som i medeltida sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering är en vetenskap, visserligen med snabbt skiftande omgivningar. Det finns inget hokus pokus över SEO, du arbetar med förutsättningar som sätts av en algoritm. Därför spyr jag lite grand varje gång jag hör någon säga Guru, Ninja, Trollkarl eller Pastor om någon som jobbar med SEO.

Visst är det så att det inom sökmotoroptimering ofta kommer ner till gråzoner eller prioriteringar som måste göras. Dessa val kan göras genom att förstå algoritmen och i värsta fall luta sig på en kvalificerad gissning. Ju bättre kunskaper om algoritmen, desto mer kvalificerad blir gissningen. Det finns inget mått av trolleri i detta.

Anledningen till att folk försöker påskina att de är någon form av pastor eller trollkarl är för att de inte vill att andra ska förstå. Branschen har länge lidit av trollkarlar som verkat för en ogenomskinlighet. Det går förstås bara att gissa varför de inte vill att någon annan ska förstå vad de gör men min kvalificerade gissning i den här situationen är följande: De sitter på ganska liten och lätt reproducerbar kunskap. Genom att vara transparenta skulle de snabbt bli värdelösa för sina kunder och därför väljer de att vifta med rökelsekar eller trollspön.

Religionstouchen antyder dessutom ett dogmatiskt förhållningssätt, något som är mycket farligt i en föränderlig miljö. På samma sätt som samhället runt oss förändras i snabbt tempo förändras sökmotorernas algoritmer ännu snabbare. Fundera på hur vårt samhälle skulle sett ut om pastorer, trollkarlar och gurus lyckats blockera den riktiga kunskapen. Gör det samma som jag, när du stöter på en fundamentalist inom sökmotoroptimering, sluta lyssna. Risken är annars någon sorts medeltid inom SEO med homofoba evolutionshatare som får sätta agendan.

20 svar på “SEO-pastor eller sökmotoroptimeringsguru”

  1. Det senaste ordet verkar vara SEO-strateg. Är väl inte helt säker på exakt vad en sådan gör men det känns som man skriver rapporter och gör presentationer. Dock verkar alla så unga så jag har börjat tro att det typ är ett instegsjobb, lite som förra regeringens FAS 3…..

  2. Strateg är ett ord som växer i popularitet i alla branscher men det verkar vara en titel som påpekar att man kan någonting på ett luddigt sätt. Ganska obegripligt men trendigt som det medta annat ;)

  3. Ser väl inget större fel i att använda titeln strateg. Precis som titeln sökmotorkonsult som Christian Rudolf använder på sin egen LinkedIn eller sökmotorspecialist som du kallar dig själv på LinkedIn så tycker jag titeln strateg passar in bra för att beskriva ens expertis inom området. Själv har jag SEO-copywriter som titel.

    Tycker annars du har rätt i ditt inlägg. Ninja, guru och pastor låter väldigt pubertalt och oproffsigt.

    1. Nej, jag håller med, strateg är väl kanske inte att jämföra med ninja eller evangelist men visst för det tankarna till Percy Nilegård?

  4. Bra skrivet Magnus…

    Som entreprenör har jag haft förmånen att verka inom många branscher och beteende som du beskriver är signifikativt för en bransch som är ny och omogen. Tendenserna känner jag igen från 90-talet och IT-eran där det fanns konsulter som visste receptet till en lyckad webbnärvaro och sålde sin knappa kunskap dyrt men samtidigt inte gav något mervärde till sina kunder. Om vi nu skall generalisera så kallar jag dessa människor kort och gott för profeter. Jag har stött på några i min knappa tid inom SEO-branschen och de är relativt enkla att upptäcka.

    Vad gäller titeln så är jag av den uppfattningen att folk får kalla sig vad de vill, det viktigaste är att man levererar och inte gömmer sig bakom sin titel.

  5. Hej Magnus, tack för en intressant och relevant artikel. Jag håller med dig om att titlar som ninja, guru m.fl är både oseriösa och intetsägande. Däremot tycker jag att det är trist att du blandar in en vedertagen titel som strateg i resonemanget. Jag arbetar själv med strategi, och i den rollen ska det finnas ett tydligt fokus på långsiktig planering, analys och processutveckling. Detta för att skilja rollen från de mer taktiska, som arbetar i kortare faser och med mer omedelbar effekt. Att sedan roller och titlar kan användas felaktigt förändrar inte fakta att det finns en tydlig definition i botten. Om du sedan vill föreställa dig att alla som jobbar med strategi är som Percy Nilegård är det din sak, men bidra inte till begreppsförvirringen.
    Hälsningar, Pontus

    1. Fast jag blandar inte in strateg.

      Däremot har jag svårt att hur du menar att arbetet skulle skilja mellan en strateg och en taktiker inom SEO. Du får gärna utveckla vad taktikern gör.

  6. Du säger visserligen att du inte jämför det med ninjor osv, men går direkt över till att dra paralleller med Percy Nilegård. Det är oseriöst.
    I mina ögon är det ingen större skillnad mellan strategi och taktik inom SEO, men det är inte mitt specialområde.

  7. Hej, jag svarade på din kommentar, men då det svaret inte publicerats gör jag ett nytt försök:
    Du nämner inte strateg i själva posten. När däremot begreppet förs på tal drar du omedelbart en jämförelse till Percy Nilegård. Därmed tycker jag du sätter strateg-begreppet i samma position som ninjor, gurus osv. Vilket jag tycker är beklagligt. Om jag har fel får du gärna förklara varför du kommer att tänka på Nilegård när du hör ordet strateg.
    Nu till din fråga. Jag har aldrig nämnt strategi eller taktik i ett SEO-sammanhang. Det jag gjorde var en allmän jämförelse av rollerna för att visa vad som skiljer dem åt. Personligen har jag svårt att se vad en SEO-strateg gör, men det är inte mitt specialistområde..

    1. Ok, så om vi ska summera dina kommentarer:

      Från kommentar 1
      ”Detta för att skilja rollen från de mer taktiska”

      Från kommentar 2
      ”I mina ögon är det ingen större skillnad mellan strategi och taktik inom SEO”

      Från kommentar 3
      ”Om jag har fel får du gärna förklara varför du kommer att tänka på Nilegård när du hör ordet strateg.”

      Så, titeln SEO-strateg finns för att skilja ut strategerna från taktikerna enligt dig. Det finns däremot ingen skillnad mellan en SEO-strateg och en taktiker enligt kommentar 2.

      Då blir det ju relativt lätt att svara på frågan i kommentar 3, jag kommer att tänka på Percy Nilegård varje gång jag hör titeln eftersom det är en nonsenstiitel, den typen av titel man hittar på för att låta cool. Den spelar ingen roll eftersom den saknar innebörd.

      Kanske jag ska byta titel till Strategisk VD eller Ledningsgruppsninja?

  8. Om vi summerar mina kommentarer korrekt så blir det istället så här:

    1. Jag gjort en generell beskrivning av vad som skiljer strategi från taktik, och de roller som förknippas därmed.

    2. Jag har aldrig berört roller inom SEO, annat än att jag för egen del inte ser behovet av en SEO-strateg.

    3. Jag tolkar ditt svar som att i dina ögon är strateg en nonsenstitel man hittar på för att vara cool. Vilket för mig tillbaka till min första observation, att din slutsats och inställning är beklaglig.

    4. Det låter som en utmärkt idé att du byter namn till Ledningsgruppsninja, med tanke på ditt resonemang kring den titelns innebörd.

    5. Ett tips: det hjälper om man läser kommentarer innan man börjar besvara dem

    1. Då gissar jag att du missat att det var just SEO-strateg diskussionen handlade om. Jag har skrivit en artikel om titlar i SEO-branschen, Christian kommenterade att SEO-strateg verkade det senaste.

  9. Var står det något om SEO i följande citat från dig: ”Jag ser alltid Percy Nilegård framför mig så fort jag hör ordet strateg.”? Om det enbart är inom SEO-branschen ditt påstående har giltighet bör detta framgå.

    1. Du plockar ut en rad ur en diskussion och kräver att just den tvunget ska innehålla ett specifikt ord? Vet du på vilken blogg du kommenterar? Ser du rubriken? Har du läst artikeln? Har du läst kommentaren som började diskussionen?

      Det står SEO 23 gånger på bara den här sidan, det står sökmotoroptimering 8.

      Å andra sidan så var du strateg va?

      1. Just det, jag är strateg. Därför har jag lite större krav på noggrannhet än vad du uppenbarligen har. Men för att avrunda pajkastningen för min del: Jag tycker din artikel, som jag läst och gillat, sätter fingret på ett konkret problem. Nämligen intetsägande och irrelevanta titlar. Det finns inom SEO, och det finns inom andra områden. Och du har givetvis din fulla frihet att anse att strategi är nonsens.

          1. Att du gör en generell hänvisning till att du likställer strateger med Percy Nilegård i den mening jag citerade. Om det bara är inom en SEO-kontext så ange det, även om du tycker att sammanhanget borde framgå. Dessutom har jag fortfarande in sett dig tydligt markera att det bara var i det sammanhanget du avsåg liknelsen. Är det så, eller är det en generell syn du har?

  10. Hela artikeln handlar om SEO, hela sidan handlar om SEO och i princip hela sajten handlar om SEO. Om du tycker att det är otydligt kan jag inte komma på något mer sätt att berätta det för dig.

    Om du vill diskutera min syn på Sociala Medier-strateger så är jag beredd att göra det också men jag har inte gjort det hittills i den här diskussionen.

  11. Intressant att du fortfarande inte kan säga att du enbart avsåg SEO-strateger. Och jag vill gärna höra dina åsikter om sociala medier-strateger. Det här är din blogg, du får avgöra om du vill göra det här eller om vi ska flytta diskussionen någon annan stans.

Lämna ett svar till Christian Rudolf Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *