Sökmotoroptimera smart – inte dyrt

Sökmotoroptimera smartareOm du följer amerikanska stora bloggar inom sökmotoroptimering kommer du märka att många av dem agerar på sätt som är extremt tidskrävande och dyrt. Det är inte så konstigt, marknaden ser helt annorlunda ut där. Att sökmotoroptimera i Sverige som man gör i USA behöver inte alls vara bra.

Om du följt mig ett tag vet du att jag jobbat internationellt med vad som är världens mest konkurrensutsatta sökord och världens förmodligen största team för en sajt. De segment jag arbetat i, allt från finansbranschen till onlinespelande är lönsamma, väldigt lönsamma. Det leder till en konkurrens på en helt annan nivå när det gäller sökmotoroptimering och om du då dessutom tittar utanför Sveriges gränser blir situationen en helt annan än du någonsin kan nå här.

Om vi tittar på vad som troligtvis är Sveriges mest konkurrensutsatta sökord för sökmotoroptimerare så är det Poker. Där ligger vi på ungefär 8.000 sökningar per månad inom Sveriges gränser. I USA når vi i skrivande stund 74.000 sökningar per månad på det exakta sökordet och det är en väldigt låg siffra för USA. De där 8.000 sökningarna är bra pengar i Sverige, de 74.000 i USA är en förmögenhet.

Med 9 gånger fler sökningar än vårt mest konkurrensutsatta sökord kan du gissa hur konkurrensen ligger. Du kan tjäna 9 gånger mer pengar, då är det värt att lägga ganska mycket mer pengar, tid och energi än vi kan göra i Sverige. Så är det dessutom på de allra flesta sökord.

Men herregud skärp er

Det finns förstås aktörer som vill hävda att det enda riktiga är att agera på samma sätt även på en mindre marknad men för en liten ehandlare eller en städfirma i Örnsköldsvik är det inte rimligt att anställa ett team, ta in en projektledare och gå utbildningar i kreativt skrivande för sökmotorer. Det bästa som kommer hända då är att du får en svettig konsult från Stockholm som sitter och degar bort en halvtidstjänst på ditt kontor medan du läcker pengar.

Ni kan inte göra SEO som om det bodde 300 miljoner människor i Sverige, det gör nämligen inte det. Att sitta och bluddra bort tid på att sökmotoroptimera med hjälp av Twitter eller ens hävda att någon sorts serie av workshops är vettigt är i mina ögon väldigt likt de företag som under årtusendets början sålde på småföretagare svindyra siter som de sedan pressade ur sig med minsta möjliga ansträngning. Tyvärr är det så i branschen, man får verkligen inte vad man betalar för.

Lär dig grunderna i sökmotoroptimering själv

Vi kommer inte nå en vettig situation på marknaden förrän du som köpare tar ett steg upp. Du behöver förstås inte vara en skicklig sökmotoroptimerare men du behöver förstå vad som är viktigt. Du behöver förstå hur länkar fungerar och vad de gör för dig, du behöver förstå on page elementen som spelar roll och framför allt behöver du veta vad som är en rimlig tidsgräns för ett arbete med sökmotoroptimering. Du behöver ha en känsla för när du kan förvänta dig resultat.

Du som köpare måste ha tillräckligt med kött på benen så att du kan säga stopp när sökmotorkonsulten säger att det nog är bäst om han eller hon sitter och pillar på titlar i 6 månader på ditt kontor eller när de hävdar att en storsatsning på Google Plus kommer ge er ett stort övertag mot konkurrenterna (alltså om de börjar dilla om sociala medier alls bör du trampa försiktigt, det är inte sökmotoroptimering för det är något annat).

Hur skiljer sig konkurrensen?

Konkurrensen är faktiskt inte bara högre i USA, den är också annorlunda. I förhållande till hur mycket du kan tjäna är konkurrensen faktiskt lägre än i Sverige, svenska SEO-bolag har trimmat upp konkurrensen ganska rejält även på väldigt små sökord. Vi brukar räkna med 3-6 gånger högre konkurrens för motsvarande ord i USA och om du tittar på andra segment än det jag visat så hittar du ofta åtminstone 10 eller 20 gånger så mycket trafik.

Det gör att man utan att ta i så man spricker i USA kan komma längre än man gör i Sverige. En fjärdeplats på ett sökord i USA kan vara lika bra som en förstaplats i Sverige (mycket bättre till och med) men det kanske är lika svårt att nå dem. Det betyder att det finns ett mycket större slöseri i USA. Sökmotoroptimerare i USA är, enligt mig, ofta inte alls lika trimmade som svenska som är vana att arbeta med mycket mindre marginaler. Det har gjort att bland dem jag skulle räkna som världens bästa sökmotoroptimerare är 3 av 10 svenskar som tävlar internationellt.

Sökmotoroptimering är länkar

On page är grunden i SEO, om du inte har ordning på torpet har du inget att sökmotoroptimera, men det är länkarna som är konkurrensen. Utom på de riktigt små sökorden så har folk börjat lära sig få sin on page rätt. Så fort det blir lite lönsammare sökord så kommer du inte kunna tävla utan en stark länkprofil och i Sverige är vi förhållandevis tuffa med länkar. En jämförelse med Finland, Norge eller Danmark visar att Sverige är enormt mycket mer konkurrensutsatt. I Finland räcker det fortfarande långt med rätt rubrik även på ganska lönsamma sökord, i Sverige duger det ingenstans.

Sökmotoroptimera smartare

Min uppmaning till dig som är marknadschef, som äger en webbshop eller liknande är alltså att vara försiktig när du väljer leverantör av SEO-tjänster. Om det låter lite likt en reklambyrå-pitch, då är det nog reklamare snarare än sökmotoroptimerare.

3 svar på “Sökmotoroptimera smart – inte dyrt”

    1. Nej, av någon anledning är det så. Kan ju bero på att många hellre säljer många timmar än når resultat fort?

  1. Jag ska inte bara säga att det är ett bra inlägg utan snarare ett ganska välbehövligt budskap. Hoppas bara att det når fram till rätt målgruppp.

    Länkekonomi är högintressant just nu, nämnde det ju faktiskt igår i ett funderande inlägg.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *