Att förstå INNAN man lär ut

Sökmotoroptimering kan bli komplicerat om man tar det till sin spets trots att grunderna är så väldigt enkla. Det finns gott om bloggare, föreläsare och allmänna ”experter” inom sökmotoroptimering och alla slåss om att hela tiden ha något nytt att säga, det är en farlig fälla.

Det finns en faktion inom SEO-branschen som inte delar mitt synsätt här men jag tycker att innan man uttalar sig som expert så ska man ha torrt på fötterna. Det låter kanske helt orimligt att det finns föreläsare och bloggare som inte tycker det men du ska komma ihåg vilken typ av värld vi verkar inom. Ta exemplet med Per Petterssons sociala signaler. Jag är övertygad om att han inte tänkte särskilt mycket på det utan helt enkelt bloggade sin åsikt. Detta för att han upplever sökmotoroptimering som en mjuk vetenskap, något man kan ha olika åsikt om och båda kan ha rätt.

Det är inte så, båda kan inte ha rätt på sitt sätt. Sökmotoroptimering är lika hårt som matematik eller fysik, om du hävdar att det är sociala signaler som håller ihop kärnan på atomer så har du helt enkelt bara fel och det är bevisat att du har fel.

Bara en liten näsbränna

När Urban Grotherus idag till slut pressat bloggaren Nikke Lindqvist till att erkänna att Googlebomber fungerar, precis som de alltid gjort. Nikke kommer garanterat uppleva det här som en liten näsbränna men det som egentligen är det viktiga är inte att Nikke hade fel, alla har fel ibland. Det som egentligen borde vara läxan är att göra den här undersökningen INNAN man lär ut.

Frestelsen som bloggare

Jag är fullt medveten om att en bloggare behöver få ur sig något intressant oftare än vad man kanske orkar med. Då är det lätt att ramla dit och tänka att det kanske inte är så viktigt att veta innan man pratar, särskilt i ett segment där de andra som konkurrerar om uppmärksamheten spekulerar fritt. Det är en ständig kamp om uppmärksamhet och när någon kan visa något helt nytt som Author Rank eller Retweets (ta en titt på det här exemplet, hur många felaktigheter i undersökningen hittar du?) påverkan på ranking så hamnar den som vill ha torra skor på efterkälken.

Det är dessutom självförstärkande, många läsare är idag okritiska och vem kan klandra dem för det, att få en snabb överblick av hur sökmotorer fungerar är ingen lätt sak. Det innebär att den som hela tiden kan visa på nya häftiga fenomen kommer att få mer uppmärksamhet, mer länkar och ranka bättre. Det är klart att bloggare går i fällan att kanske inte alltid vara så noga i sin faktakoll när de blir belönade för att inte göra det (på samma sätt som kvällspressen).

Det är inte hela världen att ha fel

Att ha fel är inget konstigt, som jag tidigare skrev så har alla fel och jag är övertygad om att jag har massor av felaktigheter i min bild av SEO. Skillnaden ligger i att ha fel på ett ärligt sätt. Ett ärligt misstag är en sak, att bara skrika för uppmärksamhet en annan. Att en sökmotorkonsult ibland har fel är inget stort problem men det är ett stort problem att de som inte bryr sig om sanning belönas med än mer uppmärksamhet.

Vad kan vi göra åt det?

Det vi till slut ställs inför är förstås vad vi kan göra åt den här rötan. Hur kan vi tillsammans arbeta för en renhårigare bransch?

Jag tror att lösningen dels är att vara mer kritisk när du läser texter, lyssnar på föreläsningar eller får en powerpoint-genomgång av din inhyrda ninja/guru/trollkarl/expert. Dels att vi som faktiskt testat saker (och i större utsräckning arbetar med SEO till vardags) gör precis som Urban och säger ifrån när de som gjort sin karriär på att blogga eller föreläsa kommer med direkta felaktigheter.

Vi kan bara komma till rätta med ryktena och myterna i branschen genom att reagera när sådana här myter sprids.

Ett svar på “Att förstå INNAN man lär ut”

  1. Insåg att jag glömde få med en sak i posten, Nikke ska ha en eloge för erkännandet att han haft fel. Det är också en vital del av all seriös vetenskap, att vika sig inför bevisen.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *