Även Guldmålade Bajskorvar är Bajskorvar

Att paketering är viktigt råder väl ingen tvekan om. En produkt får vara hur bra som helst om den inte tillhandahålls på rätt sätt för ingen kommer köpa en felpaketerad produkt. Tänk dig en fläskfilé där någon i butiken råkat skriva bajskorv på etiketten. 

Motsatsen däremot verkar vara lättare, tänk själv på alla som säljer luft i form av sociala medier-marknadsföring eller så kallad white hat SEO. Det här är väldigt ofta helt innehållslösa produkter, bara konsulttimmar som rinner iväg, power point slides som levereras eller workshops som ska hållas med alla från utvecklingsavdelningen till marknadschefen och han som läser av elmätaren.

Om man ska ge någon cred till dem som säljer de här produkterna så är det att paketering, det kan de. På samma sätt som punkgitarrister kanske inte alltid levererar så mycket budskap längre men åtminstone kan spela riktigt fort så lyckas dessa internetgurus, experter och ninjas paketera sin avföring på ett så elegant sätt att de får gott om köpare. De får åka runt och föreläsa, de får berätta för dagstidningarna hur de ska tjäna pengar i framtiden, de får visa sina power points i styrelserummet och de får förklara för stora banker att de ska synas på sökord som Fredagsmys eller Kåldolmar för att de ju är så populära sökord.

På sikt kommer dessa bajspaketerare förstås rensas bort, marknaden accepterar inte skojerier hur länge som helst men som företagare på nätet gör det naturligtvis ont så länge de här företagen får finnas kvar. Det är klart att alla branscher som är aktiva på nätet solkas av deras framfart, de som lovar guld och gröna skogar men som levererar på samma sätt som hypebolagen under IT-bubblan. Vi som driver riktiga företag förstår naturligtvis att likes eller retweets inte sätter mat på bordet men så länge predikanterna drar runt och hyllar Pinterest eller säger att den bästa vägen till söktrafik är att ladda upp tarvliga klipp på Youtube så är det svårt att föra fram en sund åsikt, den sunda åsikten har som nästan alltid svårt att göra sig hörd bland manifest-megafonerna.

För att återgå till början, det är ruskigt skönt att marknaden kommer rensa undan de här förr eller senare för en guldmålad bajskorv är ändå en bajskorv.

7 svar på “Även Guldmålade Bajskorvar är Bajskorvar”

  1. Hahaha, så jävla bra Magnus :-)
    Håller med dig till 100%. Samtidigt är det ju nästan det roligaste med mitt nuvarande jobb att sitta och ta hand om anställningsintervjuer med personer som är ”SEO – Gurus” eller när man sitter i telefon med en försäljare. Ofta är det rent komiskt när de försöker linda in sina kunskaper / säljpitchar i en guldfärgad förpackning……men för det mesta är innehållet just bajs som du så vackert uttrycker det.

  2. +1 för den! Det jävliga är ju faktiskt att en vackert förpackad bajskorv säljer riktigt bra i branschen. Men jag hoppas precis som du säger, att dessa koprofiler rensas bort med tiden. Trevlig helg!

  3. Målande och träffsäkert. Skrattade gott och nickar igenkännande. Det ringer flera i veckan och vill sälja guldmålade bajskorvar. Jag har ett filter som heter Mediakonsulter. Ska tilläggas att jag själv bygger enkel del hemsidor och tar betalt, men kunderna vet vad de får. Absolut inga luftslott – jag säljer 5-pages sidor med info och kontaktuppgifter med självdistans. Hoppas inte jag räknas in i beskrivningen ovan… Bra inlägg!

  4. Bra inlägg Magnus, vill bara tillägga att, det är nästan omöjligt att sälja en bajskorv hur än man paketera den om det inte finns en marknad för, NI som är SEO kunniga skyller alltid eller nästan alltid på den som säljer produkten ( bajskorven ) och glömmer den viktigaste spelaren i det hela , Köparen.

    Egen erfarenhet: Att driva ett företag som omsätter hundratals miljoner förväntar jag mig att organisation anställer rätt nyckel personer med, att skylla på konkurrenten och dess utmärkta SEO arbete, då bör man satsa på en riktig SEO guru och betala dess arvode med glädje. eller? NEJ, då tar man in en person som inte ens vet vad backlinks betyder och denna tar han om SEO och marknadsföringen.

    Slutsats: Det klart VD på denna stora banken går med, att synas för för just Fredagsmys eller Kåldolmar är bättre att inte synas alls.

    Där har Ni, som driver stora och seriösa företag dilemmat, konsten att vara ärlig och öppen med sina befintliga kunder och även spekulanter är svår att bemästra, ÄRLIGHETEN och resultat ger bättre bild av ditt företag och nominerar dig till den högsta klassen i branschen.

    Mina åsikter talar endast för mig själv och ingen annan eller företag jag presenterar.

    1. Fast jag upplever att vi är många som arbetar för en öppnare och ärligare marknad och att köparna ännu inte hunnit med ordentligt. Ok, det är svårt att köpa SEO men så förbaskat svårt är det inte att se igenom guldpläteringen på föreläsningscirkusen eller Power Point-leverantörerna.

  5. Ha ha, du måste skrattat gott när du skrev denna posten! Jag skrattade i alla fall när jag läste den.

    Kul och korrekt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *