Banalt när media skriver om sökmotoroptimering

Gemene man i Sverige idag har ingen som helst aning om hur sökmotoroptimering går till, marknadsförare har i princip ingen aning heller, webbyråer har hört talas om det och it-journalister har förstått att det är viktigt. Naturligtvis finns det undantag, det finns webbyråer som är riktiga hejare och it-journalister som själva gör konkurrensmässig sökmotoroptimering. Tidningarna har förstås svårt att förhålla sig till det här, problemet de alltid brottas med är att det måste vara intressant.

Oidentifierad användare



Om man bara har en kort artikel på sig att skriva något intressant om något som är komplicerat blir det knivigt, om det dessutom är till en läsarskara som inte ens känner till grunderna blir det ännu jobbigare. Viljan att skriva om det som många ser som Sveriges hetaste bransch finns där, att det dessutom historiskt sett gjorts en del tabbar av några SEO-bolag gör det än mer spännnade.

e-butik.se annons

Det senaste exemplet är när Dagens Media (om du inte känner till den är den en sorts Meta-tidning) skriver om de länkar till e-butik.se som Nikke Lindqvist hittat. Det som händer är att man lyfter upp en väldigt obetydlig seo-händelse och får det att verka som att SvD på något sätt gjort något fel. Att Nikke i sin blogg uppmärksammar att det finns sålda länkar på SvD är en sak, bloggen har många undersökande artiklar som läses av sökmotoroptimerare och artikeln finns i ett sammanhang. Vi som läser bloggen vet att Nikke ofta lyfter upp sålda länkar, just av anledningen att de bryter mot Googles riktlinjer. Det kan vara intressant för oss som är någorlunda insatta i ämnet att få koll på hur andra jobbar i branschen men som en nyhet stand alone håller det inte. Om det enda man publicerar är en artikel om att SvD bryter mot Googles riktlinjer blir det bara trams. Låt mig ge dig ett exempel ur Googles riktlinjer för webbansvariga:

  • Skulle jag göra detta om det inte fanns sökmotorer?
Om kravet som ställs är att man bara ska göra sånt man skulle göra också om sökmotorer inte fanns kan vi kanske säga att sätta nofollow-taggar är något jag inte skulle göra. Ej heller skulle jag läsa Gooles riktlinjer för webbansvariga eller bry mig om att sätta bra sökmotorvänliga titlar på min artiklar.

Vi måste inse att Googles riktlinjer för webbansvariga är det gamla vanliga knepet amerikanska företag använder sig av för att friskriva sig från allt. De har i och med riktlinjerna rätt att kasta ut mer eller mindre alla siter ur sökresultatet, inkl SvD, Dagens Media och Nikkes blogg. Däremot gör de det inte och det är av andra anledningar, vi nöjer oss med att se att de kan om de vill.

Det Dagens Media alltså gjort är att de försökt göra en nyhet av något som inte riktigt är det. Det är en nyhet kanske för oss som är väldigt intresserade av SEO men för andra är det egentligen bara banalt. Är det egentligen någon som tycker att det är konstigt att tidningar säljer annonser? Tycker den breda massan att alla svenska företag ska följa alla amerikanska företags riktlinjer vare sig de gör affärer tillsammans eller inte?

Visst, det finns en viss risk för bestraffning i sökresultatet men det handlar aldrig om att SvD kan bli utkastade, det som kan hända är att länkarna ut från SvD förlorar i värde och de kan få en manuell sänkning av Toolbar Pagerank (som inte innebär någon som helst försämring i trafik eller positioner, det är bara så att det ska bli svårare att sälja länkar eftersom många, amerikaner, stirrar på Pagerank när de köper).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *