Dagens Media faller som en fura

Tidningsdöden är ett hett ämne men det är faktiskt inte hur gammelmedia generellt faller som den här bloggposten handlar om (alla vet väl det sedan innan så jag behöver knappast tjata). Den här handlar om mycket specifika gammelmedianer som ironiskt nog går under namnet Dagens Media. Dagens Media är en branschtidning för folk inom gammelmedia och kallas av många för Gårdagens Media av den anledningen. Så här beskriver de sig själva:

Att vara marknadskommunikatör/medieköpare är en tuff utmaning. Tempot i mediebranschen är uppskruvat och det tillkommer ständigt nya mediekanaler. Medieutbudet är stort, fragmenterat och svårt att överblicka. De senaste 15 åren har revolutionerat förutsättningarna för företag att nå kunderna med reklambudskap och Dagens Media är en guide för alla de som jobbar med dessa viktiga kommunikationsfrågor.

Dagens Media är en guide för alla som jobbar med dessa svåra frågor och svårast kan man tänka sig är hur ska gammelmedia kunna tjäna pengar, det är i princip den enda frågan som spelar roll när de gamla magnaterna diskuterar. Det intressanta här är att om man använder Dagens Media som en guide är man dömd till tidningsdöden. Dagens Media rasar nämligen (jag är tyvärr inte först att upptäcka det här, Resumé har gjort samma fynd) likt en kraschande Boo.com-aktie. Resultatet halveras varje år, om man räknar på P/E på en sån här aktie kan man nog inte sätta ett helt års vinst utan får nöja sig med P/E-tal på 0.5 eller liknande, kanske kan man köpa företaget för värdet på inventarierna (det är ju populärt nuförtiden).

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *