Det svenska affiliateundret

Om du inte känner till affiliatemarknadsföring är det dags att du lär dig vad det handlar om. Sverige har nämligen en position i fronten när det gäller affiliateföretag.

Jag har både varit och arbetat tillsammans med affiliates både inom Sverige och internationellt under mer eller mindre hela min karriär. Några av världens allra bästa har dessutom kommit från Sverige på ett eller annat sätt. Anledningen att jag kunnat få se så mycket på nära håll är att affiliate och SEO går hand i hand. Nu på senare tid är det väl Catena Media som är mest kända men vi har en lång historia av skickliga affiliates på hemmaplan.

Konkurrensen blev stenhård

En affiliate är alltså en person (kanske egentligen sajt) som säljer trafik eller kunder till sin kund. Det är en form av marknadsförare fast som lever mer eller mindre uteslutande på att leverera resultat. Du som kommer ihåg pokerboomen minns kanske att Sverige blev mer eller mindre pokergalna. I kombination med att många av de större spelbolagen i världen faktiskt kom från Sverige i ungefär samma tid och att Google stoppade annonsering skapades lite av en unik situation.

Konkurrensen i sökresultaten blev stenhård. SEO är den allra viktigaste kanalen för alla affiliates, särskilt så inom spel där man inte längre fick annonsera. I en väldigt lönsam bransch blev det så att det hälldes in pengar i SEO och vips så skapade man en rejäl bunt med skickliga spel-optimerare. På en liten marknad som Sverige fick man dessutom slåss väldigt hårt för de få (aldrig någonsin har någon sagt att spelbolagen tjänar få kronor) kronor som fanns att tillgå, i jämförelse med till exempel USA.

Det blev internationellt

Det naturliga steget för framgångsrika affiliates och spelbolag var naturligtvis att lansera i fler länder än tidigare. Med hjälp av skickliga svenska sökmotoroptimerare, och en del inhyrd hjälp från de många nya länderna, gick svenska affiliates ut i världen. På många fronter blev succén enorm. Den benhårda svenska konkurrensen hade trimmat teamen till att leverera kanonresultat på många lättare och större marknader. Motståndet var som bäst mediokert på många europeiska marknader och där svensken vant sig att slåss med näbbar och klor kunde man nu ramla in som ett hotellfyllo (kommer ni ihåg hotellfyllot?) och ta snabba resultat.

Jag minns själv en utvärdering vi gjorde där vi rankade Frankrike som mindre konkurrensutsatt inom spel än Sverige. Ett land med 66 miljoner människor, som man behövde kämpa mindre för att nå än Sveriges 10. Det var en guldgruva.

Sedan började alla starta eget

De här sökmotoroptimerarena och affiliatesen som arbetat med att dra in pengar åt spelbolag och spelaffiliates insåg förstås att det går att göra affiliateaffärer även utanför spelvärlden. Det här är nästa fas vi ser just nu, alla startade egna företag och agerar affiliates i alla möjliga branscher. Jag är dessutom personligen övertygad om att vi bara sett början, konkurrensen kommer hårdna i samtliga svenska branscher.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *