Ehandel och sökmotoroptimering hand i hand

Det finns två segment på nätet som driver på utvecklingen inom sökmotoroptimering. Det första är spelbranschen, det andra ehandeln.

Spelbranschen och framförallt pokerboomen i Sverige satte ordentlig fart på sökmotoroptimeringen i landet. Idag gör inte spelbranschen samma påverkan, andra har börjat komma ikapp, resesegmentet har till exempel fått högre konkurrens än tidigare (och mer motstånd från Google). Inom ehandeln har konkurrensen också snäppt upp sig ett steg.

Det är bra med konkurrens

Tiden då man kunde slänga upp en skräpsajt på vilket ämne som helst och med en handfull länkar ta förstaplatsen är förbi, mer eller mindre. Jag minns affiliates inom alla möjliga konstiga segment som bara öste ur sig små sajter som slussade trafik vidare till handlarna. Kraven på dessa har ökat med tiden och nu måste man faktiskt i stor utsträckning leverera värde för att kunna ta positioner. Det är inte helt sant men det är klart mer sant än det var tidigare.

Ju högre konkurrens det är i vertikalen desto bättre blir sökresultaten. För att kunna håll bra placeringar som ehandlare måste man konvertera bra, annars är trafiken inte värd lika mycket för dig som för konkurrenten. Konverterar du däremot bättre än konkurrenten så är trafiken värd mer och då kan du investera mer i sökmotoroptimering. Vi kan utgå från att en väl konverterande sida innebär att man visat upp vad den som sökte letade efter, alltså bättre sökresultat ju mer konkurrens på sökmotoroptimeringen.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *