Enhörningsdrömmar kan vara lite dumt

SEO Poser

Det är bra att företagande fått lyft i popularitet i Sverige, vi har legat efter där rätt länge. Det kan vara så att det är lite dumt med drömmar om enhörningar (miljardstartups) däremot för det blir lite av ett lotteri.

Jag var på en lunch med Emil Källström, Annie Lööf och en del företagare för några veckor sedan där vi pratade om entreprenörskap och särskilt inom internetbaserade näringsgrenar. Det som får mig att vilja reflektera lite är att så många ser Spotify, Mojang och King som de stora förebilderna. Naturligtvis skulle alla företagare vilja bli superpopulära och dunderrika men det finns lite problem när man jagar den typen av resultat. Jag skulle vilja prata en stund om företagande ut nationens synvinkel, inte vad som är bra för företagaren eller personalen eller kunderna utan vad som får Sverige att gå framåt. Då har jag lite invändningar när man jagar företag som dessa.

1. Denna typ av företag (inte alltid men ofta) kräver riskkapital. Någon måste satsa sina pengar på din häst och riskkapital innebär just det, risk. Jag har inga siffror på hur många av riskkapitaldrivna företag i Sverige som inte blir något (för de måste ofta bli rätt orimligt stora för att investeringen ska löna sig) men långt från alla företag blir vad de verkar kunna bli i investeringsläget.

2. De skapar inte jättemycket värde för landet. När Spotify klagar över svårigheterna att rekrytera folk till Sverige och hotar lämna landet är det faktiskt inte alls lika skräckinjagande för statskassan som om Volvo skulle göra det hotet. Spotify är visserligen en jätte i IT-baserd verksamhet med sina 600 anställda (2014) men det blir lite fler arbetsgivaravgifter som betalas in på Volvo som har 90.000 (2015).

Inget ont alls om Ek och Lorentzon, deras Spotify är ett stordåd. Men för nationens hälsa spelar de rätt liten roll. Det är ju roligt för de 600 som fått jobb, och det är ju bra för statskassan och självbilden och allt möjligt men oavsett hur stora Spotify blir, om de så streamar musik till varenda person i hela världen, dygnet runt. Oavsett hur många som använder deras tjänster så kommer de aldrig bli något Volvo. Det är dessutom det som är så fantastiskt med internetbaserade tjänster, man behöver inte anställa tiotusentals personer för att få det att flyga.

Det andra exemplet Mojang, som gått som ett underverk som företag betraktat, de har 35 anställda. Lokala Ica Kvantum här i Övik har 50. Jag har 23 för tusan. Företag som Mojang kommer inte att lyfta svensk sjukvård, polisväsendet eller försvaret, de här företagen fungerar inte på samma sätt som gamla företag.

Vi har i Sverige dessutom fått livsstilsentreprenörer

Låt mig förklara vad jag menar. Tänk dig en grupp relativt unga människor. De sitter på något café med en laptop och har en sprudlande energi. De är entusiastiska och går på föreläsningar som inspirerar. Några av dem föreläser också och då kan man verkligen bli inspirerad. De är entreprenörer, har varit det sedan länge, oavsett om de varit anställda eller om de haft ett företag.

De har en startup, eller vill ha en eller kommer att ha en. De definerar en startup lite annorlunda än vi andra företagare gör också, de har gått helhjärtat på Silicon Valley-bilden. De har gjort det så mycket som vi svenskar gärna gör, de har gått efter ”skaffa användare först, monetisera sedan” och den andra halvan av det rådet var för svårt att förstå så de gör bara nummer ett. Då är det roligare att gå på entreprenörs-after works eller mingla i Almedalen (du tror att jag är galen när jag säger det men det är inte alls ovanligt att nya företag med riktigt ont om pengar väljer att lägga dem på en resa och hotell till politikerveckan).

På samma sätt som med Spotify skulle jag vilja säga, intet ont om dessa människor. Vi gör alla vad vi gör utifrån olika målsättningar. Livsstilsentreprenören har inte sitt företag för att bygga något, livsstilsentreprenören har företaget som accessoar. Man är nämligen Entreprenör, det är tufft att vara. På samma sätt som man tar på sig snyggaste skorna när man ska på dejt. På samma sätt som man målar om hemma för att det ska bli fint. Det är alltså inget fel i detta, vi gör alla sådant. Det vi måste komma ihåg bara är att detta kommer inte driva landet framåt. Entreprenörer som är entreprenörer för att få brudar (eller andra kön beroende på vad man föredrar, det klingade så fint och 80-taligt med ”att få brudar” så ni får ursäkta min formulering), kommer inte lyfta Sverige. Lika lite som skidskyttemedaljer, riktigt fyllig hår eller en fängslande blick kommer göra det.

Vad har livsstilsentreprenörerna med tesen jag driver i den här artiklen att göra? Jo, de uppstår i vattnet efter företag som Spotify, Klarna och liknande och det är lätt att missta dem för företagare också. Faran när man som nation väljer att lägga sitt hopp till dessa livsstilsföretag är att man lika gärna kunnat investera statliga medel i just riktigt fylligt hår och hoppas att det ska lyfta statskassan i framtiden.

Vad behöver nationen?

Det landet faktiskt behöver är inte Mojang. Det är de små till medelstora företagen som stadigt växer, det är där det anställs mest folk. Det är där vi skapar tillväxt i landet. I en marknadsekonomi där vem som helst kan starta vilket företag som helst och så får det bära eller brista utifrån hur bra företaget är då är det här inget problem. Man får göra vad man vill med sin tid och sina pengar i mina ögon. Det blir lite konstigt när man börjar skjuta in skattepengar och det görs i ganska stora volymer. Du kan räkna med att det skjuts in skattemiljarder i fel företag under de närmaste åren. Skattepengar kommer finansiera ”entreprenörer” och skattemiljarder kommer läggas på att göra Spotify nöjda. Bättre för statskassan hade varit att förvalta dessa skattemiljarder väl, företag av den här typen har ingen uppsida för staten.

 

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *