Evil

Google

Kommer du ihåg när Google införde (not provided)? Herrarna i Mountain View ville göra din data säker, sa man. Kritikerna menade att det var för att tvinga oss använda Adwords där datan är tillgänglig. Google dödade snabbt det argumentet med besökarens integritet, sen kom Prism.

I oktober 2011 började Google kryptera sökningar för inloggade användare. Det innebar att du som webmaster inte längre kunde se vilket sökord de använt för att hitta din site. Inloggade användare låter kanske få men tänk på att det innebär alla som är inloggade på någon av Googles tjänster. En mycket stor andel av trafiken genererar alltså det som i Analytics kallas Not Provided.

För besökare som klickat på Adwords gäller inte det här. Om du är inloggad eller ej spelar ingen roll, jag som webmaster får se vilket sökord som tog dig till min sajt oavsett. Det här ledde till att många kritiserade Google och menade att det inte var användarnas integritet som var anledningen till förändringen även då Google hävdade det. Varför skulle det vara skillnad på integriteten för den som klickar på en sponsrad länk gentemot en organisk? Den enda skillnaden är att Google får betalt.

Google lyckades ändå tysta kritikerna med att användarnas integritet är det viktigaste. Det var inte pengar som drev Google till att införa förändringen, det var ren och skär godhet och användarnas integritet är det viktigaste.

Sen kröp det fram att vår tids motsvarighet till Stasi fick fri tillgång till datan. Evil.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *