Jag blir arg

Jag blir många gånger arg när det handlar om sökmotoroptimering. Fullt medveten om att jag kan uppfattas som en surgubbe, det är ett pris jag är beredd att betala. Det kanske är dags att förklara varför jag så ofta går i clinch med vad jag uppfattar som dåliga SEO-råd.

Om du känner mig så vet du att jag lagt mycket tid och energi genom åren på att utbilda svenska marknadsförare i sökmotoroptimering. Det är förstås inte bara altruistiskt. Jag har sagt det förut och jag tycker det är värt att upprepa: Jag är övertygad om att alla köpare av sökmotoroptimering verkligen förstod vad de gjorde så skulle de alltid välja oss.

Det finns en annan anledning också

Det är inte bara av ekonomiska skäl jag vill utbilda inom sökmotoroptimering, det är inte bara för att bygga vårt varumärke och höja kunskapsnivån bland köpare. Det är också för att jag själv startat många företag och jag själv fått dåliga råd när jag behövde bra.

Att vara företagare är svårt. Det är nog ingen som säger emot mig (om du inte haft oerhörd tur). De många ”rådgivare” som finns där ute vill alltid ge råd till hur du ska göra. Det är förstås fint på sitt sätt men när råden är dåliga kan det kosta dig mycket, det är åtminstone en läxa jag lärt mig.

Därför, när någon till exempel tipsar om att du ska skaffa Facebook-likes för att klättra i sökresultaten blir jag riktigt arg. Det är inte för att jag är just en surgubbe (kan man såklart vara ibland med) utan för att om du följer råden så kommer det kosta dig 6 månader och postande och du kommer inte få bättre positioner i sökresultaten av det. Att slösa bort den tiden, särskilt i ett färskare företag som behöver växa, kan vara katastrofalt. Jag vill uppriktigt att du slipper det.

Du behöver inte tvunget vända dig till mig för hjälp. Naturligtvis uppskattar jag precis som du kunder men jag vill i första hand vara en sådan som bidrar till att det går bra. Min privata målsättning är att vara en kraft som lyfter, om jag lyckas med det så kommer jag personligen må bra.

Inom sökmotoroptimering kryllar det dessutom av oerfarna ”experter” som tipsar om allt möjligt konstigt. Det är ett minfält att försöka förstå vad som är rätt för nybörjaren. Ännu mer krångligt blir det av att de regler som gäller i andra länder inte tvunget kan appliceras i Sverige.  USA har mer eller mindre en helt annan sökmotor i många stycken med mycket mer utvecklad språkförståelse och mycket vassare filter. Det är helt enkelt så att svenska är ett så litet språk att Google inte lägger särskilt mycket energi på att förstå det.

Jag är medveten om att rådgivarna inte vill något illa men det är väl inte så konstigt att jag blir arg när de ger råd som kan sabotera din verksamhet för en lång tid framåt?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *