Jag flyger när jag måste

Jag talar mig gärna varm om hur bra det är att driva företag i Örnsköldsvik. Det är det på många sätt men ett problem som vi alltid dras med är det geografiska.

Det är utan tvekan så att man behöver träffa sina viktiga kunder och sin personal. Vi har idag en stor del av våra kunder i Stockholm och en relativt stor andel i Götaland. Ovanpå det har vi ett kontor i Stockholm som växer stadigt. Det innebär att jag, Aaron eller Maria med jämna mellanrum behöver ta oss söderut.

Om det finns gott om tid och om det inte är orimligt långt väljer vi nästan alltid tåget. På många sätt är det väldigt smidigt och det kostar i princip bara tid i jämförelse med flyget. Ibland har man inte den tiden däremot och ibland blir resan orimlig. Jag ska resa till Göteborg nästa vecka eller veckan därpå. Den snabbaste tågresan landar på 9 timmar och 29 minuter enkel väg. För ett möte är det inget som man kan förvänta sig att folk gör. 18 timmar och 58 minuter resa för 3 timmar möte går inte.

Ofta försöker vi klumpa ihop så att vi träffar flera kunder på samma resa, ofta åker vi tåg till Arlanda (5 timmar och 16 minuter om man kan lyckas passa in med det snabbaste tåget) för att där byta till flyg. Ibland går det bara inte, jag kan inte kräva att mina anställda ska spendera så pass mycket av sin tid. Det går endast sällan att lösa så man reser på arbetstid heller.

Här är flyget det enda rimliga alternativet. Det går alltid att åka till Umeå men det förlänger restiden med någonstans mellan 2 och 3 timmar, plus så levererar man en del avgaser även sittandes i bilen.

När Miljöpartiet nu vill lägga på oss en flygskatt så betyder det att vi ändå kommer att flyga när vi behöver göra det. Det handlar om 80 kronor per inrikesresa så vi skulle göra det valet. Från vårt perspektiv skulle alltså ingen skillnad göras för miljön, vi försöker redan minimera flygresorna. Det som skulle kunna hända är att andra väljer att flyga mindre, om MP har rätt. Det skulle förstås slå hårt mot en flygplats som redan en gång tappat sin enda linje och räddades av lokala företagare.

Flyg till Örnsköldsvik är långt från en självklarhet. Det är däremot en nödvändighet. Om jag ska kunna anställa människor som arbetar med kunder måste de kunna träffa kunderna. Därför har jag och Anna-Britta, oppositionsråd (c)i Örnsköldsvikskommun skrivit en debattartikel i dagens Allehanda om hur illa det här förslaget egentligen slår. Att som miljöpartisten Göran Hådén påstå att en flygskatt skulle vara bra för Norrland är ett hån mot oss som driver verksamheter här.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *