Jag hatar SAS

SASJag flyger mycket, så pass mycket att jag mest bara tycker att det är jobbigt och inte det minsta spännande. Det innebär att små skillnader blir ganska viktiga och jag ska förklara precis hur dåliga SAS är på de små sakerna.

Till att börja med, det man behöver förstå är att flygplanet och flygplatsen är min arbetsplats. Jag är inte där för att jag ska få en vecka på Mallorca, jag är där för att jag ska träffa en kund, hålla en workshop eller gå på ett avstämningsmöte. Om jag flugit en gång om året hade jag inte alls varit lika kräsen men jag sitter på flygplan någonstans kring 65.000 miles per år (det är ganska mycket).

Du som flugit till eller igenom USA eller England vet hur jobbigt det kan vara med flygplatser, Sverige är ganska ok i jämförelse då vi inte är lika rädda för terrorister. Att stå två timmar i kö först för immigration, sen en timme till för check in och ytterligare en för säkerhetskontrollen är inget vidare, allt detta för att få vänta ännu en timme innan det är dags att gå till gate och sen en halvtimme till innan det är dags att gå ombord. Det får de sista 20 minuterna i kö till planet att bli oändliga. Det är ok att göra det en eller två gånger om året men skulle du acceptera det när du gick till jobbet?

Eftersom vi är ganska många som har flyget som arbetsplats och ingen står ut med flera timmars lidande varje gång man går till jobbet har flygbolagen löst det genom att belöna oss som spenderar stora pengar hos dem med att göra saker lite enklare. För oss som har guldkort är det inte ovanligt med en egen check in, en snabbare kö till säkerhetskontrollen, tysta utrymmen på flygplatsen där det faktiskt fungerar att arbeta.

SAS är med i Star Alliance som jag är väldigt nöjd med, flygbolag som Lufthansa och United fungerar alltid smärtfritt när jag är ute och rör på mig. De löser alla problem som kan tänkas uppstå, jag behöver inte vara rädd för att missa flight för att det blir för lite tid i transfern och de tvekar inte att anstränga sig lite extra för sina bästa kunder. SAS har valt att gå en annan väg, de har valt att tävla mot Ryanair istället för att vara det säkra, högklassiga flygbolag de en gång var.

SAS nivå av service är nära identisk med den på Ryanair, du förväntas skriva ut ditt eget boarding pass, det har så hög prio hos dem att damen i biljettluckan faktiskt ljög för mig och sa att det inte fanns någon vanlig check in (jag såg den tvärs över lokalen 2 minuter senare) när jag inte lyckades fylla i mitt frequent flyer-nummer i automaten.

En av de saker jag upplever som bäst när jag flyger med andra flygbolag är att jag ofta får extra benutrymme, jag är så pass lång att jag inte kan sitta bekvämt i en stol hos SAS, mina knän är alltid pressade mot sätet framför. Det händer aldrig hos SAS, de har prioriterat att klämma in så många som möjligt i planet att till och med riktigt små aktörer som Höga Kusten Flyg (som flyger till Övik där jag bor) har fantastiska sittplatser i jämförelse med åtminstone fem extra centimeter som räddar mina knän. Istället tvekar inte SAS att vid boarding flytta mig och min kollega till separata rader i olika ändar av planet, trots check in ett helt dygn tidigare, utan att ens säga: förlåt, vi måste flytta på er.

Att anledningen att flytta på oss var att de upplevde ett behov att flytta SAS Plus-skylten en rad bakåt och lämna raden tom (någon skulle sitta på andra sidan) gör mig riktigt sur, kunde vi inte fått sitta på platsen vi bokat och de bara kunde struntat i att antingen flytta skylten eller bara låtit bli att ge oss den svettiga ostmackan som är skillnaden mellan Plus och SAS Go.

SAS tar dessutom fortfarande betalt i stil med sina konkurrenter i Lufthansa och United, trots att kvaliteten på tjänsten är i nivå med de allra billigaste. Allt det här är egentligen ok, företag får vara dåliga och dåligt skötta, problemet är att så länge SAS är ensamma på huvudparten av våra inhemska destinationer har jag inget alternativ. Jag måste flyga med SAS och anledningen är enkel: De borde egentligen gått i konkurs för länge sedan, de är ett skitföretag och skitföretag ska gå under och lämna plats till bra aktörer. Svenska staten har istället valt att hålla SAS under armarna.

Att staten skjuter till pengar till SAS är ett hån, de är dåliga på det de gör, de tar betalt som om de vore bäst i branschen och de klarar inte av att hålla ordning på sin egen ekonomi. Låt skiten gå i konkurs så att vi kan få in en vettig aktör i Sverige.

8 svar på “Jag hatar SAS”

  1. Jag flyger, till skillnad mot dig, väldigt sällan. Sist jag flög var till New York 2003, 10 år sedan alltså. Då var det Finnair. SAS har jag nor inte flugit med sedan 80-talet, och då jag jag 7-8 år och hade inte riktigt greppat det här med kvalitet :)

    SAS kanske går så dåligt just eftersom de får sitt ”garanterade” stöd från svenska, danska och norska(?) staten. Eller är det vanligt att stora flygbolag får subventioner. Får t.ex. Lufthansa och KLM det från tyska resp. nederländska staten.

    Min teori är att SAS lider av samma lightkommunistiska åkomma som många andra tidigare statliga bolag. Under 60- 70 och 80-talen utvecklade de en marknadsekonomisk slapphet eftersom den allsmäktiga staten alltid kom och skjöt in mer pengar om det krisade. Exempel på sådan är Televerket (Telia) och Sparbanken (Swedbank).

    1. Tror du slagit huvudet på spiken där. Man har inte hållit sig i form eftersom de svåra åren aldrig kommer för ett företag med av staten garanterad ekonomi, visst känns det som SAS?

  2. I torsdags den 19 maj 2016 havererade alla tekniska system på Arlanda och flera andra flygplatser. Detta skapade kaos på Arlanda. Det haveriet kan man givetvis inte lasta SAS för. Skillnaden mellan SAS och övriga flygbolag var dock att SAS ställde in en betydande del sina flighter medan de andra bolagen, givetvis med några undantag, flög hem sina passagerare med 3-4 timmars försening. Den enda infon vi fick (via SMS) när vi satt i loungen var att ”Flyget är försenat” och något senare: ”Flyget är inställt. VI jobbar på att boka om dig på annan flight”. En annan passagerare i loungen, inte SAS, upplyste oss om att vårt bagage hade lastats av och snurrade runt i bagagehallen. Efter fem timmar gav vi upp och åkte hem. Idag lördagen den 21 maj har SAS ännu inte hört av sig med besked.

    Redan för ca 7 år sedan svor jag att aldrig mer flyga med SAS då jag hade blivit strandsatt i Rom på grund av en strejk och fick ordna min hemresa på egen hand. Under dessa sju år lärde jag mig hur mycket bättre de andra bolagen som BA; KLM, Lufthansa och KLM var. Nu gjorde jag misstaget att boka SAS igen till Prag för det framstod som det mest rationella alternativet.

    Nu har jag lärt mig läxan. Aldrig, aldrig mer.

    1. Min upplevelse är precis den samma, SAS, till skillnad från andra bolag (undantaget de absolut billigaste budgetbolagen) väljer oftare att helt enkelt skita i passagerarna.

      1. Jag bjuder på skumpa när de går i KK. Eller så firar vi med en resa med Qatar Airways. Enligt mitt tycke bäst av de alla.

  3. Jag kommer aldrig att flyga med SAS en enda gång till sista gången jag åkte så fick man kall potatis och kall grisfilé ombord men vem fan skulle äta sånt mat hemma det är ingen som skulle äta sånt mat hemma och så var personalen inte riktigt bra. Dem visade aldrig sitt leénde och inte visa sitt kundservice beteénde. Jävla skitbolag. SAS är den tråkigaste flygbolaget någonsin.

  4. Jag har ochså skickat klagomål till SAS och dem svarade aldrig på mitt mail och dem är så jävla oförskämda mot mig så för det åker jag med ett annat bolag.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *