Jo, Affiliatemarknadsföring är bra

(Den här artikeln är skriven för ett samarbete med Casinon.se) Affiliatemarknadsföring är ett omdebatterat ämne och jag har själv varit aktiv i debatten. Jag tänkte att jag skulle fördjupa mig lite i ämnet för att förklara varför jag tycker det är så bra.

Visst är det så att affiliates och affiliatenätverk äter upp en del av kakan, att betala för resultat är sällan riktigt bra för de stora aktörerna. De allra flesta marknadssatsningar vill jag helst se som en investering, jag betalar en summa och sen äger jag resultatet. Affiliatemarknadsföring fungerar åt andra hållet. Eftersom jag inte betalar något utom för resultat äger jag heller inte helt och hållet resultaten. Om jag är en väldigt skicklig marknadsförare eller en usel gör egentligen ingen skillnad, jag får samma ROI oavsett.

För den med muskler är det här inte perfekt eftersom muskler betyder att man har råd att göra investeringen och då är det nästan alltid bättre än att dela med sig av vinsten. För den mindre aktören däremot är det en ingång och det är vad jag gillar bäst. Jag har under många år jobbat med poker och casino som du säkert känner till och här är det extra tydligt, jag skulle säga att det är den mest utvecklade affiliatebranschen. De många framgångsrika affiliates som finns har pressat marginalerna, särskilt på poker, till en punkt när spelbolagen i princip inte tjänar några pengar på kunderna. Det är värt det utan tvekan för en mindre aktör däremot för likviditeten i poker är spelare, du måste ha spelare för att kunna få nya spelare.

Traditionellt sett i pokerbranschen har det varit så att de största aktörerna också är de som är mest lönsamma att marknadsföra för affiliaten (och är fortfarande i viss utsträckning) men för ett tag sedan sänkte dessa ersättningen markant. När Pokerstars och Full Tilt Poker (den senare som dessutom var störst för alla Rakeback-sajter) inte längre blev ett rimligt alternativ öppnade det upp för många mindre aktörer. Typexempel på aktör som passade på då är 888 (inte så liten inom casino men klart mindre när det gäller poker) som snabbt blev den mest marknadsförda sajten bland de större publishers som finns i segmentet.

888 har länge haft en mycket framgångsrik strategi mot casinoaffiliates även om vi inte är så vana att se dem i Sverige då andra aktörer här ofta konverterar bättre (högre igenkänning från svenska konsumenter, ett större urval av de mest kända just nu hittar du på casinon.se). Anledningen är helt enkelt att marknadsföring nationellt, TV, tidningar och liknande, gör att spelaren känner igen och har något större tillit till varumärket, då kan en lägre ersättning vara berättigad eftersom konverteringsgraden blir bättre. Mr Green, Betsson och Casinoroom är några exempel på casinon vi ofta ser hos svenska affiliates.

På samma sätt som Adwords har affiliatemarknadsföring en utjämnande effekt, du behöver inte vara störst för att kunna synas mest, du behöver bara ha lönsamhet i det enskilda fallet. Om du kan skapa en positiv avkastning på din investerade krona kommer du kunna öka och öka, ta en bra andel av de befintliga kunderna och i slutändan växa som företag. Jag tror starkt på affiliatemarknadsföring och jag tror också på att leva som man lär även i affärsvärlden, därför har jag investerat i WordOn för ett antal år sedan. WordOn är ett affiliatenätverk med full transparens, bra hjälp från skickliga rådgivare som dessutom klarar allt som en skicklig medierådgivare klarar.

Casino-branschen ligger långt före alla andra

Ett fenomen jag märkt under mina år i spelbranschen är att man på många sätt ligger flera år före övriga marknadsförare. Då man ofta är blockerad från annonsering i sökmotorer har man blivit en spjutspets på både sökmotoroptimering och affiliatemarknadsföring. Det dyker stadigt upp nya aktörer, nu senaste Storspelare Casino som vill slå sig in och det pressar upp CPA (Cost Per Acquisition) eller Rev Share (del av förtjänsten) vilket gör att det blir allt mer lönsamt för affiliates.

När affiliates på samma gång inte kan använda annonsering finns för dessa i princip bara sökmotoroptimering kvar. Jag har skrivit om det tidigare i min artikel om Pokerboomen. Därför blir konkurrensen stenhård.

Är det för sent att ge sig in i affiliatespelet?

Jag skulle vilja säga Nja. Om du är nybörjare är kanske casinonischen inget som du ska ge dig på, det är en av de allra lönsammaste segmenten och här tävlar riktigt vassa sökmotoroptimerare. Det finns många andra segment däremot och jag har skrivit en längre post om hur du kan gå tillväga för att bli affiliate.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *