Kommer PPC vinna över SEO?

PPC, Pay Per Click, är en bransch som växer på ett liknande sätt som SEO, Search Engine Optimization, gör. Det man i första hand talar om när man pratar om PPC är då Googles AdWords. Många tror att PPC till slut kommer äta upp hela kakan och SEO kommer hamna i glömska.

Det finns faktiskt en hel del som talar för det och det handlar i första hand om två saker. Den ena är att Google måste ha ständig och hög tillväxt för att berättiga sig inför sina ägare. Det är svårt för dem att växa genom att få nya användare och därmed måste de tjäna mer pengar på de redan befintliga användarna. Eftersom Google bara har en enda metod att tjäna pengar och det är annonsklick behöver de alltså antingen fler eller dyrare annonsklick.

Det blir fler annonsklick per användare

Att annonsklicken ska bli särskilt mycket dyrare är svårt att tänka sig, auktionssystemet fungerar ganska bra idag och det tvingar företag att betala ganska nära vad de är beredda att betala. Alltså måste de få fler annonsklick och det sätt de gör det är att göra annonserna allt större och allt mer lika de vanliga sökresultaten. Ett bra exempel på det är den bakgrundsfärg som berättar att det är annonser som på många gamla skärmar inte syns alls (skickliga färg-forskare på Google som hittat den tänker jag mig).

Man kommer aldrig kunna köpa en placering på Google

Google hade ju tidigare ganska hög svansföring bland sökmotorer och hävdade att till skillnad från andra skulle man aldrig kunna köpa sig in i toppen på sökresultatet. Om man ser hur det ser ut idag så måste de ha menat det med en Väldigt snäv definition på ”toppen av sökresultatet”.

Vi tar tacksamt emot reklamen

Den andra anledningen till att PPC skulle kunna ta andelar från SEO är att användarna, du, jag, kusinen och han som läser av elmätaren, accepterar att vi blir serverade reklam istället för organiska resultat när vi söker. Google hävdar ofta att det är lätt att byta till en annan sökmotor och i teorin är det förstås så. I praktiken är det inte alls så förstås. Det finns i princip inga alternativ, särskilt inte på svenska marknaden där Bing inte lanserat på allvar. Vi accepterar varje dag att bli serverade reklam av Google och vi väljer väldigt ofta att klicka på köpta sökresultat snarare än förtjänade.

Jag tror ändå inte att det kommer hända

Visst är det här ganska solida argument men jag är ändå övertygad om att SEO under överskådlig framtid kommer vara en viktig del av marknadsmixen. Visst är det så att en ganska stor mängd av klicken på lönsamma ord numer går till annonserna men det finns alltid en viss andel av dem som söker som inte är beredda att klicka på annonser, som har större förtroende för organiska resultat.

 

Ett svar på “Kommer PPC vinna över SEO?”

  1. Bra skrivet Magnus!
    Jag är övertygad om att PPC inte kommer att döda SEO, likväl som jag är övertygad om att Google måste öka lönsamheten. Att göra annonserna mer framstående ser jag inte som ett problem, eftersom Googles styrka är att matcha annonserna med var jag söker.

    Sen finns det såna som min farsa, som aldrig i hela sitt liv skulle klicka på en annons. Han är övertygad om att så fort han klickar på en annons så försvinner det pengar från hans konto. Jag har försökt förklara för honom att så inte är fallet, men det går inte in.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *