krokodiler och marknadsföring

Det finns vissa tjänster på internet som ingen vill ha. Ändå fortsätter dom pumpa ut reklam för stora summor pengar. Jag tänker på t ex ringsignaler till mobiltelefoner, hur många såna kan man egentligen behöva (vägrar länka till en site för att visa). Varför fortsätter dom då pumpa ut reklam i olika former?

För att det lönar sig. Man kan dela in försäljning i två katagorier, krokodil-försäljning och annan försäljning. Krokodilerna är de som försöker tvinga en att köpa en vara/tjänst som man inte vill ha, annan försäljning är att man försöker få folk att vilja ha varan. Det som är trist är att krokodilförsäljning funkar, man kan pressa folk så att dom faktiskt köper något bara för att man pressar dom. Det kanske inte funkar på alla men det funkar på en del och har man då en sketen produkt som t ex en bakgrundsbild till mobilen (hur mycket pengar kan 70×70 pixlar vara värt idag eg?) så är det krokodil som gäller.

Hur kommer man till rätta med det här problemet? Jo, alla måste sluta köpa skit av krokodiler, om det inte funkar försvinner det förstås och försäljningen skulle bli mycket trevligare och rimligare. Det låter ju svårt att organisera en sorts landsomfattande kampanj av det här slaget med det borde ju inte vara det. Det är väl inte direkt en ansträngning för folk att låta bli att köpa sånt dom inte vill ha, kom igen, hur svårt kan det vara?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *