På SJ är ingen ansvarig

Om du någonsin undrat varför Postnord går back på en sådan nivå att det borde svartna för ögonen, eller varför SJ-tågen aldrig kommer i tid ska du fundera över hur de enskilda individerna på de här ”företagen” agerar.

Jag läste idag en ”rant” på Linkedin om att passagerare klagade på att tåg var försenade. Personen i fråga hävdade att servicepersonalen på tåget inte var ansvarig för detta och att man som passagerare inte skulle klaga till konduktören utan vända sig till den som kunde påverka. Efter ett längre resonemang där olika (SJ-anställda gissar jag) debattörer fått säga sitt kom man fram till att det var regeringschefen.

Som eventuell passagerare på SJ ska jag alltså rikta all kritik direkt till regeringen. Det är min bild att detta stämmer även för Postnord eller liknande företag (jag får ofta klagomål från dessa angående att min brevlåda står för långt ut, något den måste för att inte bli dödad av nästa snöplog).

På SJ finns det nämligen ingen som är ansvarig, tågen kan inte gå i tid eftersom rälsen är för varm (japp, behövs inte ens löv längre) och det är Trafikverketss fel, trafikverket är underställt Regeringen som är bakbundna av Riksdagen. Riksdagen som bekants väljs av dig och mig. Det är du och jag som är felet med SJ, enligt SJ.

På bra företag är alla ansvariga

Den som vet något om välfungerande företag har koll på en sak. På ett bra företag tar alla ansvar. Alla tar ansvar för att kunden är nöjd, inte bara kundnöjdhetsansvarige på företaget utan alla. Om kunden klagar till killen med moppen i korridoren om servicen från VD så tar killen med moppen och frågar om han kan hjälpa till. Det är så du känner igen ett bra företag, Alla tar ansvar.

På SJ AB tar ingen ansvar. Förmodligen är det så med alla ”företag” som ägs av Regeringskansliet. Det är mitt fel att brevbäraren har svårt att leverera breven, förmodligen är det mitt fel att man kör tåg som inte kan hantera varm räls.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *