Pokerboomen – en personlig betraktelse

Jag har arbetat med nästan alla stora bolag inom poker på ett eller annat sätt. På många sätt är det en svunnen tid, poker är inte alls så populärt i Europa som det en gång var men under en tid drev det på sökmotoroptimeringen som ingen annan bransch.

Poker var under en lång period den allra mest konkurrensutsatta av branscher i sökresultaten. Anledningarna var, i mina ögon, tre:

  • Poker var oerhört lönsamt
  • Man fick inte annonsera
  • Man förstod snabbt kraften i sökmotoroptimering

Det här gjorde att vi som jobbade internationellt med SEO för poker fick nöjet att arbeta i världens allra mest konkurrensutsatta segment. Det kanske kan jämföras med Casino idag men marknaden har förändrats, det kan vara att vi aldrig mer får se sådan kniven på strupen-konkurrens som det var då. Bland annat så fanns det färre lönsamma sökord, man var tvungen att slåss om de stora för att kunna tjäna pengar.

Paradise, Party sen Pokerstars

Paradise Poker

Det hela började egentligen med Paradise Poker, det var där alla proffsen spelade en gång i tiden. Man pratade om att det skulle vara omöjligt att konkurrera med Paradise eftersom de var så oerhört stora. De blev senare uppköpta av Sportingbet (betting var en klart större företeelse i USA även om poker nu höll på att komma i form). Både Party Poker och Pokerstars kom som raketer och blev snabbt större än Paradise, vad det beror på kan man tvista om. Idag är Pokerstars i särklass störst, särskilt som man köpte på sig Full Tilt Poker som när det skedde var näst störst.

Svenska OnGame, blev också stora, företaget med rötterna i Uppsala blev snabbt ett av de stora pokernätverken i världen. Ett pokernätverk kan beskrivas som de som tillhandahåller själva spelet, många andra av varumärkena du känner igen använde sig av OnGames plattform för att kunna ha poker på sin sajt. Andra nätverk som också fanns var Microgaming, Entraction (som också hade svenska kopplingar), Boss Media (vilka Svenska Spel valde att använda sig av) och många fler.

Affiliates inom poker

När pokerrummen växte sig stora gjorde också deras samarbetspartners, affiliates det. De sålde spelare till pokerrummen och gjorde det nästan alltid genom att optimera sajter som kunde fånga trafik från sökmotorer. Poker Strategy och Pokerlistings (som jag själv arbetat för) är väl de som är stora av någon vidare kaliber från den här tiden. Listings var länge störst men Poker Strategy växte i oerhört tempo och är förmodligen idag världens största poker affiliate (rätta mig gärna om jag har fel, det här är en bransch där alla säger att dom är störst).

Allt det här ledde till en oerhörd kraft i sökmotoroptimeringen

För oss som jobbade med sökmotoroptimering var det här förstås en oerhört rolig tid. Vi var en liten grupp människor runt om i världen som ofta lärde känna varandra, vi tävlade mot varandra dagligen så det blev naturligt så. Jag har fortfarande kvar goda vänner från den här tiden, Ismail som var VD på Pokerstars (jag klådde honom på all hans trafik i Brasilien), Bob som optimerade Everest Poker (de sköt i höjden som få andra) och många fler. Det ser inte riktigt likadant ut inom casino idag.

Framförallt beror det nog på att det helt enkelt finns fler som kan SEO och ofta har man en approach som går mer på bredd, många små casinosajter hellre än en stor. Casinospelaren är nämligen inte alls lika trogen som pokerspelaren och då funkar en burn’n’churn-strategi bättre för SEO, högre risk är ok eftersom man har många fler sajter.

Vi har fortfarande kvar några svenska bolag som växte med poker

Det finns fortfarande svenska bolag som satsade ordentligt på poker och då växte ordentligt, Ongame finns inte kvar men Betsson och Unibet handlas på svenska börsen och fortsätter gå bra. Pokerboomen var en speciell tid och den skapade en hel del som vi alla tar för givet idag.

Min karriär har pokerspelandet att tacka för mycket, på ett sätt kanske till och med mer än de flesta pokerproffsen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *