Riktigt bra medarbetare hatar när de dåliga belönas

Om man tänker sig en skala, från en arbetsplats där de sämsta medarbetarna belönas till en där de bästa belönas. Det låter som självklart vad man ska välja men det är långt från självklart i många fall. 

Jag brukar ofta säga att det inte finns något som goda medarbetare hatar mer än när de dåliga belönas. En arbetsplats som belönar eller kanske till och med befordrar medarbetare som inte drar sitt strå till stacken är en arbetsplats som skrämmer bort de man allra helst vill ha kvar. Det är min fasta övertygelse om att det inte finns något värre för ett företag.

När han som bara snackar blir befordrad till avdelningschef, då slutar stjärnsäljaren. När hon som går bakom ryggen på sina arbetskamrater men fjäskar för ledningen får löneförhöjning, då kraschar stämningen och därmed resultaten. Anledningen till att det går illa är att du tappat de 20% som gör 80% av jobbet. Det är en sits som är livsfarlig.

Förmodligen håller du med mig fram till hit, det kanske ska ändras däremot när vi kommer fram till vad slutsatsen av detta är. 

Motsatsen till en arbetsplats är en där de goda medarbetarna inte vantrivs, där de belönas, uppmärksammas och befordras. Hur kommer då de som inte presterar trivas?

Svaret är att när de goda medarbetarna belönas, då hatar de dåliga det lika mycket som de bra när det var tvärt om. Visserligen kanske det inte är svart eller vitt, snarare är det väl en skala. För dig som chef däremot står du inför ett val:

Antingen skapar du en arbetsplats där de som drar ner resultaten trivs och de som levererar vantrivs. Eller så skapar du en arbetsplats där de goda medarbetarna frodas och utvecklas och han och hon som inte tillför något vantrivs.

2 svar på ”Riktigt bra medarbetare hatar när de dåliga belönas”

  1. Den här bloggposten var riktigt bra Magnus!

    På pricken måste jag säga! Jag kan känna igen detta scenario från mer än 1 arbetsplats. Chefen behöver som sagt göra ett val. Helst då rätt val :)

    1. Tack Petter, det är något jag tänkt en hel del på och det finns ganska mycket bra skrivet om det. Nic Peelings ”Brilliant Manager” är nog det nyttigaste på ämnet.

Lämna ett svar till Petter Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *