SEO och kataloger vs din sida

Något som jag lagt märke till på senare tid är att katalogerna blir allt fler. Länkkataloger, företagskataloger och liknande. Till en början tyckte jag att det var bra för synligheten på min sida, man kan ju visa upp sin länk i många olika sammanhang. Många av dem finns i första hand inte för att visa upp saker utan för att lägga sig som en hinna mellan din sida och sökmotorn. Många av länkkatalogerna värderas högt av google och andra sökmotorer och ofta kan katalogen som innehåller en länk till en sida om ett ämne ranka högre än själva sidan om ämnet man söker efter. (jobbig mening). Eftersom det är så värdefullt ur seo-synpunkt att finnas med i katalogerna får de mer och mer styrka och nu upplever jag att man knappt kan hitta en bilverkstad om man söker efter ”bilverkstad” utan bara en massa kataloger som i och för sig innehåller en bilverkstadslänk. Åtminstone på de tidiga träffarna. Katalogerna har lagt sig som ett skikt mellan sökmotorn och sidorna.

Varför låter google och de andra det här hända? Min gissning är att det inte riktigt var meningen, det är förstås bra för spindlarna med länkarkiv för att kunna leta sig igenom nätet. Det är förstås smart att väga vettiga utlänkar som något positivt på en sida. Katalogerna är nog mer av en randeffekt och jag tror sökmotorerna förlorar på dem i längden. Varför ska man söka i en sökmotor om man ändå bara kan hitta fler sökmotorer.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *