Excel och Sökmotoroptimering

Magnus Bråth
För många är Excel det främsta verktyget, kanske näst efter Google, när de arbetar med sökmotoroptimering. Nyligen har en teori kommit upp till ytan om att det kanske är bättre än det verkar. Det testar vi nu. Simon Nyström, en sökmotoroptimerare jag jobbat med tidigare, lanserade tanken att en anledning att han tappat på sökordet Läs mer ...

En bok om sökmotoroptimering

Guldläge på nätet
Jag har alltid skrivit väldigt mycket om sökmotoroptimering. En stor del av min tid går faktiskt åt att dela med mig information om SEO på ett eller annat sätt. Det föll sig därför väldigt naturligt att skriva en bok.  Jag valde att skriva min bok "Guldläge på nätet - Sökmotoroptimering för alla" tillsammans med branschkollegan, Läs mer ...

Guldläge på nätet

Guldläge på nätet
Nej, den här bloggen ligger fortfarande i träda men det här var så viktigt för mig att jag ville skriva om det i alla fall. Den 7:e januari finns min och Michael Wahlgrens bok Guldläge på nätet - Sökmotoroptimering för alla i bokhandeln. Det har tagit lång tid att få till boken, det är en hel del arbete att få till en bok, särskilt Läs mer ...

Det verkar som Hitler ogillar mig

Hitler vs Magnus Bråth
Under gårdagen dök det upp en video som snabbt cirkulerade SEO-samhället. Det var Hitler som uttryckte sin avsky för mig efter den här posten. Under hela dagen var upphovsmannen okänd men till sist tog missdådaren Victor Kaugesaar på sig dådet.  Visst är det så att det finns ett visst mått av kritik i videon och jag tror att vi alla Läs mer ...

Att zlatanera

Zlatanera
Det började den 13:e september förra året när Aaron Axelsson i en intervju av Petter Hedman valde att driva lite med mig genom att kalla mig SEO-världens Zlatan. Det var förstås ett skämt, ifall någon missat det. Det lustiga var att det sedan tog fart, i samma intervjuserie blev jag intervjuad av Petter Hedman något senare och han väljer Läs mer ...

Som en raket

Brath - vårt kontor
Ännu en vecka närmar sig sitt slut och så mycket har hänt att det är svårt att förstå. De senaste tre månaderna har varit otroliga och jag vill berätta.  Som du säkert vet är jag så transparent som möjligt med mitt företagande, jag delar så mycket jag hinner och kan. När företaget går som det går nu så är det förstås Läs mer ...

Permanent = Spam

De allra flesta i Sverige som levererar sökmotoroptimering idag levererar på ett sådant sätt att man tappar positionerna om man slutar köpa. Det har ganska naturliga anledningar och när det levereras på ett annat sätt är det ofta så att man får vad man betalar för. Många som vill köpa sökmotoroptimering oroar sig för att de inte Läs mer ...

Att förstå INNAN man lär ut

Sökmotoroptimering kan bli komplicerat om man tar det till sin spets trots att grunderna är så väldigt enkla. Det finns gott om bloggare, föreläsare och allmänna "experter" inom sökmotoroptimering och alla slåss om att hela tiden ha något nytt att säga, det är en farlig fälla. Det finns en faktion inom SEO-branschen som inte delar mitt Läs mer ...

Grundläggande logik

Haj
En debatt har om Google Bombning har hållit på i några dagar i SEO-branschen där ena sidan (framförallt Nikke Lindqvist) hävdar att det är omöjligt och andra sidan (framför allt Urban Grotherus) hävdar att det visst är möjligt. Det finns faktiskt en ganska enkelt svar. Många tror att SEO är en mjuk vetenskap, det är så långt från Läs mer ...

Det är svårt ibland

Sökmotoroptimera smartare
Visst är det så att SEO utvecklas fort, förutsättningarna förändras hela tiden när Google kommer med nya algoritmuppdateringar. Det gör att många får sin input från bloggar och forum och hela tiden jagar efter det senaste. Problemet med att lyssna på bloggare som basunerar ut sanningen är att vem som helst kan skriva vad som helst. Internet Läs mer ...