Det är svårt ibland

Sökmotoroptimera smartare
Visst är det så att SEO utvecklas fort, förutsättningarna förändras hela tiden när Google kommer med nya algoritmuppdateringar. Det gör att många får sin input från bloggar och forum och hela tiden jagar efter det senaste. Problemet med att lyssna på bloggare som basunerar ut sanningen är att vem som helst kan skriva vad som helst. Internet Läs mer ...

SEO-snack, branschens egen after Work

SEO-snack
Att SEO-branschen kan te sig som ett mysterium är nog inte så konstigt. Det är en spretig bransch med vitt skilda företag och det gruffas och knuffas en del. Däremot så träffas i princip alla större aktörer och dricker öl tillsammans ungefär varannan månad på SEO-snack. På Sue Ellen i Stockholm samlas nästan ett hundratal av landets Läs mer ...

Fått en hedersutmärkelse jag vill berätta om

Jag har under dagen blivit nämnd i ett sammanhang jag mer än gärna berättar om. Bloggaren Petter Hedman som under året blivit känd för sin intervjuserie med kända sökmotoroptimerare publicerade igår en sammanställning över vad han fått fram av att intervjua 43 av de mest kända i branschen. En dag senare kan man läsa på Allehanda.se Läs mer ...

Även Guldmålade Bajskorvar är Bajskorvar

Att paketering är viktigt råder väl ingen tvekan om. En produkt får vara hur bra som helst om den inte tillhandahålls på rätt sätt för ingen kommer köpa en felpaketerad produkt. Tänk dig en fläskfilé där någon i butiken råkat skriva bajskorv på etiketten.  Motsatsen däremot verkar vara lättare, tänk själv på alla som säljer Läs mer ...

Grundkurs i Sökmotoroptimering, Sundsvall 20 april

Om du säljer produkter eller tjänster på nätet finns det mycket goda skäl att ha koll på sökmotoroptimering. Kodmyran arrangerar tillsammans med Brath en grundkurs i sökmotoroptimering i Sundsvall den 20:e april och vi vill passa på att välkomna dig. Kodmyran som drivs av Katrin Lundgren är ett välkänt företag inom ehandel som tillhandahåller Läs mer ...

Sökmotoroptimering är inte…

Åsikten att den som jobbar med sökmotoroptimering också ska ha ansvar för en rad andra områden är utbredd. Exempel på områden som många anser ska skötas av SEO är allt från Sociala Medier och Konvertering till Utveckling och Design. Jag tycker det är uppåt väggarna. I små företag så är det förstås viktigt att hitta personal med Läs mer ...

5 tydliga tecken på att din expert är en SEO Poser

Du har säkert ramlat över en någon gång, de finns på Twitter, Facebook och på Google Plus samlas de som flugor på skit, SEO Posers. Idag vill alla och envar vara expert på sökmotoroptimering men likt hjälten i Offsprings Pretty Fly (for a white guy) handlar det ofta om att försöka verka som något man inte är. Om du stöter på någon Läs mer ...

Kommer PPC vinna över SEO?

PPC, Pay Per Click, är en bransch som växer på ett liknande sätt som SEO, Search Engine Optimization, gör. Det man i första hand talar om när man pratar om PPC är då Googles AdWords. Många tror att PPC till slut kommer äta upp hela kakan och SEO kommer hamna i glömska. Det finns faktiskt en hel del som talar för det och det handlar i Läs mer ...

Sökmotoroptimera smart – inte dyrt

Sökmotoroptimera smartare
Om du följer amerikanska stora bloggar inom sökmotoroptimering kommer du märka att många av dem agerar på sätt som är extremt tidskrävande och dyrt. Det är inte så konstigt, marknaden ser helt annorlunda ut där. Att sökmotoroptimera i Sverige som man gör i USA behöver inte alls vara bra. Om du följt mig ett tag vet du att jag jobbat Läs mer ...

Sökmotoroptimering måste få ta tid

Ta det lugnt
Sökmotoroptimering är en långsam väg framåt, det är både dess stora svaghet och dess stora styrka. Om resultat hade varit momentana hade det varit en helt annan situation på marknaden, mycket mer lik den för Adwords. Att stressa sin sökmotoroptimering är ett av de stora misstagen många nybörjare inom SEO gör. Det är alldeles för lätt Läs mer ...