Trädgård får helt enkelt bli mitt nya intresse

Odla med Gardenhome

I början på månaden tog vi över trädgårdsbutiken Gardenhome.se. Köpet har varit klart sedan en tid och från den första september är Brath Distanshandel AB officiell ägare till E-handeln. Det är riktigt skrämmande och spännande att ta det steget. Idag ska jag berätta hur jag tänkt när jag valt att bli E-handlare.

2005-2006 sålde jag och min mor (som också är ägare till Brath AB idag) fårskinn online i en hemmasnickrad shop mer eller mindre helt utan funktionalitet. Sedan dess har jag själv befunnit mig konstant i periferin av Ehandels-Sverige. Som sökmotoroptimerare är man ständigt nära E-handel men inte riktigt en del av det. Nu är det dags att kavla upp ärmarna och hantera lager, leveranser, leverantörer och så mycket mer, istället för att bara äga en del av problemet äger jag hela problemet och det är spännande samtidigt som det är riktigt skrämmande.

Gardenhome

Jag är naturligtvis inte ensam, Gardenhome drivs av Bernt Bergkvist och Marianne Nordström, den tidigare med massor av erfarenhet inom E-handel, den senare med en trädgårdspassion och öga för design. Jag skulle inte ha vågat göra det ensam. Trots dessa båda stjärnor är det ett stort steg att kliva fullt ut i E-handelsvärlden så jag tänkte att det är på sin plats att jag berättar mina motiv.

Därför blir jag trädgårdshandlare

Som du säkert förstår ligger E-handel mig nära hjärtat på det personliga planet, det var faktiskt så det började. Jag blev sökmotoroptimerare för att sälja på nätet, inte tvärt om. Förutom den rent personliga viljan att driva E-handel så finns förstås andra motiv. Det allra första är att lära känna våra kunder bättre.

Kärnverksamheten är alltid sökmotoroptimering (och även sökordsannonsering från och med nu) i Brath. Det är vad företaget skapades för att göra. E-handel är bästa vän med sökmotoroptimering däremot och ju mer vi förstår om E-handel desto bättre sökmotoroptimering kan vi erbjuda våra kunder. Eftersom vår målsättning alltid är att vara bäst (och lämna konkurrenterna bakom oss i dammet) vill vi lära oss mer, hela tiden. Ordentligt med hands on-erfarenhet skapar en förståelse för våra kunders problem, målsättningar och visioner, det är inte alls att fnysa åt.

Nästa anledning är att det är farligt att bli nöjd. Vi tycker själva att vi tagit täten när det gäller utveckling i svensk sökmotoroptimering. Vi anser oss vara det företag som driver framåt allra mest, som arbetar för en kvalitetshöjning generellt i branschen. Det är inte tillräckligt för mig. Jag skapade inte ett företag för att vila på lagrarna. Jag startade företaget för att jag ville göra bättre än vad jag tidigare sett. Det vill jag fortfarande. Jag vill inte bara vara bättre än alla andra, jag vill bli bättre än vad vi är idag också.

Den tredje anledningen är att vi befinner oss i ständig förändring. Spelplanen ändras för sökmotoroptimerare varje dag. De regler som gällde igår i Googles algoritm gäller inte idag. Siffran 850 uppdateringar under förra året har nämnts, varje förändring påverkar hur vi måste arbeta med sökmotoroptimering. Att finnas i skyttegravarna, längst där framme där det handlar om att sälja produkter varje dag för att överleva är bra. Den som inte har jord under naglarna glömmer snabbt bort hur det en gång var. Vi vill aldrig tappa kontakten med jord och smuts för då är det lätt att vi, som så många andra, blir pratare istället för görare.

Det är dessutom roligt med trädgård

Trädgård i Costa Rica

Under mina år i Costa Rica väcktes mitt trädgårdsintresse. Visserligen är det kanske inte riktigt samma sak att odla längs Norrlandskusten då man i Costa Rica kunde kasta ut en apelsin på gräsmattan och förvänta sig ett fruktproducerande träd två år senare. Sverige har sina unika förutsättningar däremot och de 3500 kvadratmeter trädgård jag precis köpt på mig kommer behöva min uppmärksamhet. Det är något jag verkligen ser fram emot nu.

Eldfat GjutjärnDet är nästan att utgå ifrån att jag själv blir vår bästa kund. Första köpet, inför vintern, blir troligen ett eldfat i gjutjärn. Sanningen är att jag tycker det är väldigt roligt att förvandla vad som idag är mer eller mindre en lutande rektangel med gräsmatta till en riktig trädgård samtidigt som jag renoverar huset. Därför var det ett känslomässigt mycket lätt beslut att köpa Gardenhome när erbjudandet kom, jag ville redan äga en sådan butik.

I framtiden?

Som du kanske förstår kommer jag och vi inte heller sitta nöjda, nu ska Gardenhome utvecklas. Större, bättre och allt det. Sortimentet ska växa, allt ska bli smidigare och så vidare. Inte så att jag tror att Katrin som drivit butiken tidigare inte gjort ett bra jobb men vi kommer kunna lägga många fler mantimmar på butiken än vad Katrin haft utrymme att göra. Två eller tre par nya ögon skadar aldrig heller.


Det är naturligtvis inte stopp vid trädgård heller. Som Magnus & Brasse (du är saknad) sjunger: ”Nu när ni har börjat kan ni tömma hela flaskan.” Vi har ännu bara gläntat på E-handelsdörren.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *