Vilken marknad är den nästa för din E-handel?

Vi svenskar tittar nästan alltid på övriga Norden när vi bestämmer oss för att företaget ska bli internationellt. Jag vill sticka ut hakan och säga att det är fel.

Visst är det så att en lång rad företag, vi har gott om egna kunder som gjort det samma, blivit framgångsrika genom att ta Norden. Kanske skulle det gått lite lättare om några andra marknader var de första? Det finns förstås en hel rad faktorer att ha i åtanke men rent SEO-mässigt, skulle jag vilja rekommendera ett annat första steg.

Så ska du tänka, kolla videon


Mexiko, Tyskland eller Brasilien är bra exempel på länder där du har större SEO-potential än Finland och Norge. Visst kan konkurrensen vara större i Tyskland men antalet kunder du når är ännu större. Det tar tid och energi att gå in på en ny marknad, oavsett vilken det är. Då kanske det är bäst att satsa där du får mest utväxling för pengarna?

Därför lanserar vi SEOkartan.se, en tjänst för att göra en första studie över vilka marknader som är intressanta för dig.

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *