Vilken typ av social marknadsförare är du?

Social och viral marknadsföring är det hetaste av alla heta buzzwords just nu, det är lika hett som web 2.0 var och det blir bara buzzigare och buzzigare. Det ligger i sakens natur för sociala marknadsförare är dom som skapar buzz och därför börjar de förstås med att se över sitt eget hus.

Tyvärr är sociala marknadsförare alla mer eller mindre ljusskygga och om sanningen ska fram inga man egentligen vill umgås med. Det finns nämligen bara ett visst antal sorter av dom och jag ställer nu frågan till dig, vilken sorts viral marknadsförare är du?

Parasiten

parasitParasiten hänger på Facebook hela dagarna och har där samlat alla sina vänner från förr, allt från dom som gick på samma lekis till mamma, pappa och alla som varit på fest i deras lägenhet någon gång. Parasiten använder sig av dessa för att pumpa ut sitt budskap. Parasiten drar sig inte för att lura sin morsa att registrera sig på ett online casino som hon aldrig förstår eller ens gillar.

Spammaren

Spammaren har mer än 10.000 vänner på sitt Myspacekonto och det ökar stadigt, det finns ingen som helst stil och finess i det spammaren gör utan det handlar helt enkelt om att producera så mycket text som möjligt i Twitter och att auto-adda så många som det bara går. Om spammaren skulle komma över en mailinglista går hans hemligaste dröm i uppfyllelse.

Misslyckandet

Precis som parasiten hänger Misslyckandet på Facebook hela dagarna och av den anledningen är han ”Facebook-expert”, skillnaden är att han inte parasiterar på sina vänner. Antingen har han lyckats lura något stackars bolag att anställa honom eller så driver han konsultverksamhet och säljer tjänsten att han sitter på Fejan. Det kommer aldrig något som helst resultat ur Misslyckandet annat än att han går från ”i ett förhållande” till ”singel”.

Experten

ExpertExperten är den obehagligaste av alla inom social marknadsföring. Det experten gör är att berätta för dig vad du måste göra. Du måste ha en blogg, du måste Twittra och du måste ladda upp projekt på Sourceforge. Experten har aldrig arbetat med marknadsföring alls men det är inga problem för inom social marknadsföring krävs inga förkunskaper. Experten har en blogg där han skriver om hur mycket bättre Ubuntu är än Debian.

Nörden

NördenNörden har till skillnad från dom andra en teknisk syn på sociala medier. Han bygger applikationer och wordpressteman som han lurar småtjejer och Bosse i Skövde att använda för att kunna sno åt sig länkar till sitt smslån-projekt. Han tvekar inte en sekund inför att sälja ringsignaler till barn genom att visa dom i facebook-applikationen ”mina favvolåtar”.

5 svar på “Vilken typ av social marknadsförare är du?”

  1. Kanske att jag faller in under flera kategorier…Nej, skämt å sido, visst hänger jag på fejjan, men jag har en tävling som går ut på att ha MINST vänner där – för att utmana på något sätt. Men jag tyckte detta inlägg var roligt. Alla söker vi ju bekräftelse på nätet! Har ingen aning om vem du är, får väl kolla in bloggen mer noggrant! Tack hur som helst för ett bra inlägg!

    Tjena hej
    Emilia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *