Om man anmäler ett betalnummer till bolagsverket…

telefonförsäljare
När jag registrerade företaget hos bolagsverket fick jag en idé. Tänk om jag skulle använda ett betalnummer, vad skulle hända då? Till sist valde jag ändå ett vanligt telefonnummer men när jag registrerade bolaget 2011 tänkte jag mig att jag skulle kunna använda ett betalnummer, ett sådant som kostar 19 kronor minuten att ringa till. Min Läs mer ...

Att bli Gasell var ett av mina stora mål

DI Gasell
Den 10:e oktober på Gasellfesten, får Maria och jag vårt diplom, Brath har klarat av de ganska tuffa kraven för att bli gasellföretag.  Gasellföretag är på många sätt de allra starkaste företagen vi har i landet, om du frågar mig. Det är en av anledningarna till den oerhörda stolthet jag känner när vi nu får åka till Umeå för Läs mer ...

Rekrytering via kontakter – Nej, inte om man tar det på allvar

En hemlighet
På hundratals ställen läser jag tips till arbetssökande att de ska nätverka eftersom en så stor andel av rekryteringar som sker, sker via kontakter. Jag skulle vilja påstå att det inte händer om den som rekryterar tar saken på allvar. Om man går in seriöst för att rekrytera rätt personer så kan man visserligen ha nytta av att ha arbetat Läs mer ...

Postkakan – det här är vad vi gör

Postkakan - en tårta som går ner i brevinkastet
Postkakan är ett av ett antal företag som ägs av Brath. Jag tänkte att det var på tiden att berätta vad Postkakan är för något. Ett litet bageri i Husum utanför Örnsköldsvik vann 1998 ett avtal med posten, i en tävling. Man skulle baka tårtor som kunde skickas hem till folk med hjälp av posten. Kraven var, förutom att det så klart Läs mer ...

Nej, om du är otrevlig får du inte vara kund här

Arga kunder
Jag har sagt upp 5 avtal med betalande kunder under åren på Brath. 4 av dessa har varit för att kunden varit väldigt otrevlig mot någon av mina anställda. Samtliga av dessa verkar ha blivit mycket upprörda. Vi har en månads uppsägningstid på våra avtal på Brath och det är något som går åt båda håll. Vi är faktiskt den typen av Läs mer ...

Vi har allt i molnet

Moln
Mer eller mindre allt vi använder på företaget ligger i molnet. Ordet beskriver inte riktigt hur vi lagrar saker för jag hatar att komplicera något som är enkelt. Molnet är en konstig beskrivning på vad vi har men det är nog så att det är vad man ska kalla det. Det ligger i princip inget på de datorer som står utställda på kontoret. Läs mer ...

Det svenska affiliateundret

Vänner och bekanta
Om du inte känner till affiliatemarknadsföring är det dags att du lär dig vad det handlar om. Sverige har nämligen en position i fronten när det gäller affiliateföretag. Jag har både varit och arbetat tillsammans med affiliates både inom Sverige och internationellt under mer eller mindre hela min karriär. Några av världens allra bästa Läs mer ...

Våra lediga jobb och några tankar om rekrytering

Anställningsintervju
Den senaste tiden har handlat alldeles oerhört mycket om rekrytering för mig, vi har rekryterat mer än vi gjort tidigare och vi har aktivt arbetat med att bli bättre på det. Det senaste året har handlat väldigt mycket om rekrytering, för både mig och min syster. Vi har ersatt en del som slutat och vi har plockat in en hel del helt nya kompetenser Läs mer ...

Keep on dancin’ – Keep on flyin’

Victory town
Någon gång under 2007-2008 nådde jag mina 10.000 timmar inom sökmotoroptimering. Jag är ingen anhängare av den teorin utan jag skulle idag vilja tala om uthållighet och att det är den svåra biten. Du har garanterat hört talas om Malcolm Gladwell och hans 10.000-timmarsregel. Om du inte har det så menar han att 10.000 timmar av aktivt lärande Läs mer ...

På SJ är ingen ansvarig

Sökmotoroptimera smartare
Om du någonsin undrat varför Postnord går back på en sådan nivå att det borde svartna för ögonen, eller varför SJ-tågen aldrig kommer i tid ska du fundera över hur de enskilda individerna på de här "företagen" agerar. Jag läste idag en "rant" på Linkedin om att passagerare klagade på att tåg var försenade. Personen i fråga hävdade Läs mer ...