En bok om sökmotoroptimering

Guldläge på nätet

Jag har alltid skrivit väldigt mycket om sökmotoroptimering. En stor del av min tid går faktiskt åt att dela med mig information om SEO på ett eller annat sätt. Det föll sig därför väldigt naturligt att skriva en bok. 

Jag valde att skriva min bok ”Guldläge på nätet – Sökmotoroptimering för alla” tillsammans med branschkollegan, och tidigare kollegan, Michael Wahlgren. Det föll sig också väldigt naturligt, Michael och jag har alltid jobbat bra tillsammans och vi kompletterar varandra, både som skribenter och i vardagligt arbete med sökmotoroptimering. Michael är en av grundarna till Pineberry, som köpte min konsultlåda 2007 och där jag arbetat och haft ägande fram till 2012 (jag har fortfarande lite små intressen i företaget men inget stort). Det är alltså inte så konstigt att två VD för två ”konkurrerande” företag skriver en bok tillsammans.

Sanningen är att boken har växt fram under en väldigt lång period. När jag först satte ihop första utkastet för flera år sedan kändes den ändå inte riktigt rätt och Michael och jag bestämde oss för att helt strukturera om den så att den byggde på Pineberrys syn på sökmotoroptimering, inte så att den innehåller åsikter i någon vidare utsträckning men den är indelad på liknande sätt. Sökmotoroptimering är komplext och alla delar av det går in i varandra. För att kunna förklara behöver man dela upp det på ett vettigt sätt och vi kom fram till att den modell för förklaring som Pineberry (och i viss utsträckning även vi) jobbar enligt är den mest pedagogiska.

Anledningen till att vi gjorde det och att vi gått igenom och uppdaterat så många gånger är ganska enkel, det var redan från start väldigt viktigt för oss att det skulle gå lätt att ta till sig informationen i boken. Högsta prioritet för oss var att det skulle gå snabbt att omsätta i praktiken. Målsättningen var att det skulle ta max en dag att ta sig igenom boken och att man redan nästa dag skulle kunna sätta sig och optimera sin webbshop, företagspresentation eller blogg. Det var den främsta anledningen till att vi lagt så mycket tid på att skriva om, läsa om, redigera, byta ut ord och så vidare.

Google gör det inte lättare

En bok med målsättningen att lära ut sökmotoroptimering är ett stort projekt (om man ställer krav på innehållet). Det gör att det tar tid att få fram ett bra resultat. Sökmotoroptimering är, om kanske inte så väldigt komplicerat i sin grundläggande form, väldigt komplext. För att kunna skriva en bok som tar läsaren genom alla delarna av sökmotorernas algoritmer på ett pedagogiskt sätt måste man (åtminstone kände vi att vi behövde det) lägga ner mycket tid. Att Google gjort stora förändringar de senaste åren som måste avspeglas i boken blir då genast något som ökar arbetsbördan.

Google har de senaste två åren genomfört ganska omvälvande förändringar, Panda- och Pingvinuppdateringarna är två som många känner till och som gjort en ganska märkbar skillnad på hur de flesta jobbar med sökmotoroptimering. Naturligtvis kan man idag inte ge ut en bok som inte tar upp dessa. Det har gjort att vi arbetat, arbetat om och sedan arbetat om lite ytterligare. Nu har är den bra till slut, så pass bra att jag känner att det är något jag kan vara stolt över.

Kalla Kulor och andra som hjälpt

Vi har förstås haft stor hjälp av människor i vår omgivning och jag skulle särskilt vilja nämna Kalla Kulor Förlag, förlaget som ger ut Guldläge på nätet. Det är inte bara det att det är roligt att finnas på samma förlag som bland andra George Scott och Skäggboken. Hans-Olov Öberg och övriga på Kalla Kulor har varit ovärderliga och boken hade nog aldrig blivit av utan dem, den hade åtminstone inte varit alls lika bra.

En annan jag skulle vilja nämna är Sofia Mirjamsdotter som lagt tid och energi på att få ordning på språket redan för några år sedan när boken ännu var i sin linda och långt från vad den är idag. Medarbetarna på Pineberry och här på Brath har också lagt ner energi på boken. Åtminstone hos oss har alla varit mer eller mindre tvingade att läsa igenom manuskriptet, en del ett flertal gånger. Hos Pineberry har kanske särskilt Andreas Jarl fått lägga ner timmar på illustrationer och dylikt.

Köpa boken

Guldläge på nätet finns till salu från 7:e januari hos de flesta nätbutiker, till exempel CDON och Adlibris.

2 svar på “En bok om sökmotoroptimering”

  1. Jag träffade Magnus Wahlgren för en tid sedan och fick då boken av honom. Sträckläste hela boken dagen därpå och det var verkligen något av det bästa inom SEO jag läst. Guldläge på nätet borde vara obligatorisk läsning för alla som jobbar med eller som har det minsta intresse av att lära sig SEO.

  2. Ilias,

    Kul att du gillade boken och att du tycker att den borde vara obligatorisk läsning.

    Michael

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *