Jag är ändå missnöjd med tillväxten

Under de senaste åren har vi fått ett antal priser, många baserat på hur Brath har vuxit sedan starten. Jag kan ändå aldrig riktigt släppa att jag skulle vilja att det gick fortare.

Idag är det precis fem år sedan jag skrev avtal med Bengt, som därmed tillsammans med mig är den som arbetat längst på företaget. Sedan dess har vi vuxit till att vara en bra bit över tjugo anställda och kommer omsätta ganska precis 20 miljoner under innestående verksamhetsår om inget konstigt händer. För en byrå i Norrland är det här ganska fort, vi har fått vara med i Almis tillväxtliga 2 år i rad, vi har fått Gasellpris och ibland känns det att vi vuxit fort.

Det är inte tillräckligt för mig däremot. Jag vet att jag har ett framåtdriv som de flesta andra kanske saknar, jag vill öka hastigheten, komma framåt snabbare i princip hela tiden. Det är ändå så att jag känner att Brath tagit en del smällar genom åren, året som började med att vi tappade 40% av intäkterna till exempel. Om man ser till det så har vi objektivt lyckats rätt bra men det finns en ständig gnagande känsla av att det borde gå snabbare.

Det har tagit ett tag att återhämta sig från det tappet, längre än bara det året faktiskt. Sanningen är att det inte är förrän nu som jag upplever att vi har styrfart framåt igen, nu kommer det komma en ny tillväxt. Vi märker det på att det kommer in fler kunder, fler förfrågningar och att vi får allt mer att göra. Som du kanske sett rekryterar vi massor just nu, särskilt inom SEM. Min förhoppning är att vi kan komma upp i en tillfredsställande tillväxt under 2018 (det syns ju lite dåligt i våra bokslut eftersom vi har brutet räkenskapsår). Tillfredsställande här är klart mer än de tio procent per år som vi kommer landa på i bokslutet för förra året och vårt aktuella verksamhetsår.

Medicinen för vår tillväxt

Det är inte genom tuffare försäljning eller mer marknadsföring som vi ska öka tillväxten utan den slutsats vi dragit tidigare står vi fortfarande fast vid. Det är kvaliteten i arbetet som är avgörande för vår tillväxt, så länge vi levererar sökmotoroptimering och sökmotorannonsering av högsta nivå kommer vi växa.

De år då vi dubblade omsättningen varje år är borta, man kan knappast hoppas på en sådan kurva särskilt länge, men jag skulle vilja ha en målsättning på 20-25% per år.

Gott nytt år

Med de tankarna skulle jag vilja passa på att önska gott nytt år till alla er som orkar läsa mina poster. Hoppas 2018 för med sig en massa gott till er också.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *