Nästa steg i Braths historia

För sju år sedan öppnade jag portarna på det lilla kontor som skulle inhusera SEO-byrån Brath. Vi var en handfull personer i vad som i princip var ett enda rum på Lasarettsgatan i Örnsköldsvik. 2020 händer något som är nästan lika stort i företagets historia.

Maria, som tog över som VD efter mig, och jag har jobbat på ordentligt för att växa företaget under de senaste åren. 24 Mkr säger senaste bokslutet om omsättningen och om du följt oss sedan tidigare vet du att vi alltid försökt vara öppna med hur det går (läs till exempel om det tyngsta året i företagets historia).  24 miljoner är en god ökning från 21,5 som var förra årets men det är inte i nivå med vad vi vill.

Ett av de hinder vi alltid haft är att vi är en liten byrå från Örnsköldsvik som slagits mot dem med stora kontaktnät i Stockholm och de kapitalstarka konkurrenterna som kunnat köpa sig framgångar. Hela tiden har vi använt det till vår fördel, arbetat med vår integritet, vår närhet till alla dem som inte sitter i huvudstan.

Därför passade det så bra när LRF Media kontaktade oss. De är så lika oss på så många sätt, de har också sina rötter i landsbygden även om de i stor utsträckning agerar från Stockholm, precis som vi gör. Från och med årsskiftet kliver de in som huvudägare i Brath och det är nu möjligheterna öppnar sig.

Maria och jag kommer fortsätta framåt med bolaget

Brath och LRF Madia

Den stolthet och kärlek vi lagt ner i Brath är inget som försvinner för att man får in nya ägare. Maria och jag har inga som helst tankar på att försvinna varken från SEO-scenen eller vår byrå utan kommer dra fulla växlar på vad våra nya ägare innebär. Att bli en del av ett större sammanhang är vägen framåt för Brath och vi tänker växa ordentligt. Målsättningen är att dubbla bolaget inom 3 år.

Det är min fasta övertygelse om att vi kommer passa perfekt i den större organisationen. Miljön, kulturen och människorna är en god match för oss, Norrlands barrskog var födelseplatsen för byrån. Det känns därför helt rätt att göra gemensam sak med ett tidningshus skapat för hela landet.

Året 2018-2019

Jag har i år valt att inte skriva mer än så här om året som gått. Den vanliga årsredovisningen får utgå då våra nya ägare är en så stor händelse i företaget.

Om jag ska nämna några saker så skulle jag först vilja ta upp GO Sport Travel som gjort en gemensam nyhet med oss om hur de vuxit från 26 Mkr i omsättning till 54 med hjälp av SEO och SEM från Brath.

Jag skulle också vilja berätta om att vår nya tjänst Outreach tagit fart ordentligt och nya kunder ramlar in löpande. Tjänsten har vuxit sig så pass stor att den matchar övriga tjänster i storlek hos oss.

Framåt

2020 kommer innehålla många nyheter från vår sida. Tyvärr kan jag inte ännu gå in på detaljer, det är mycket som måste hamna rätt innan vi kan berätta om allt. Min förhoppning är att du kommer fortsätta följa vår resa även nästa år, jag lovar att det kommer bli spännande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *