Närodlad politik – att ta lokala utmaningar på allvar

Om förändring ska vara genomförbart måste lösningen vara praktisk. Det är i mina ögon den stora fördelen med närodlad politik. Idag ska vi prata om miljöpolitik som fungerar i Norrland.

Om du läst mina tidigare poster på den här bloggen vet du att miljö– och framförallt klimatfrågan är något jag grubblar över mycket. Jag har allt mer kommit till insikten att det är ett problem som måste få många lösningar, en av anledningarna till det är de stora geografiska skillnaderna.

Lokaltrafiken hemma hos mig

Kollektivtrafik är ett lysande exempel på detta, efter 12.30 går det totalt 5 bussar som jag kan ta till in till stan och jag vill inte riktigt räkna den som åker en timme ut på landet för att sedan åka tillbaka. Det som finns är alltså 13:26, 16:51, 17:26 och 20:16. Det går några fler på morgonen i anslutning till att många arbetsplatser öppnar men efter lunch finns alltså fyra bussar att välja på (vardagar, det är mycket mindre på helgen). Det går att gå en sträcka till en annan busshållplats med fler linjer men det är åtminstone 30 minuters gångväg. Ofta upplever jag det orimligt för en resa som tar totalt 7-8 minuter med bil.

Jag är naturligtvis medveten om att det inte är bäst för klimatet att ta bilen men om jag ska till närmaste ICA för att handla mat skulle det innebära en timmes gångväg, det går ingen lokaltrafik som alls är rimlig den sträckan.

Så här ser det ut

Om du bor i Stockholms innerstad så tror du nu att jag bor ute på landet men så är inte fallet. Platsen är en helt vanlig förort, om än i utkanten av den, så här ser busstrafik ut på mindre orter. Jag har dessutom vid några tillfällen tagit de bussar jag nämner och de är oftast nära nog tomma. Anledningen är såklart att man inte kan klara sig med bara dessa bussar, man måste ha ett alternativ. När man väl har det alternativet så är det alltid lättare än att ta bussen. Jag kan idag inte klara mig utan bil, inte utan att lägga en stor del av mina arbetsdagar på att gå fram och tillbaka till ställen.

Det är klart att det skulle vara bra för mig om det gick bussar var tjugonde minut men det är inte heller hållbart. Att kommunen skulle köra runt tomma eller halvtomma bussar är inte heller en bra lösning för miljön.

Om sanningen ska fram var det mycket nära att bli en elbil för mig när jag bytte bil senast men det var inte riktigt läge, dels för det pris som är på elbilar, dels för att de inte riktigt hade räckvidd som jag klarar mig med. Jag når inte att ta mig till Stockholm, som är mitt vanligaste resmål, med elbil. Nästa bil är nog nästan garanterat el däremot, det behövs bara en liten förbättring i kapacitet och priserna har nog redan fallit till acceptabla nivåer.

Men flyget då?

Flyget i Örnsköldsvik är på många sätt en tråkig historia. Höga Kusten Flyg (Nextjet) går mer eller mindre på knäna men verkar under gårdagen fått ordning på ekonomin i sådan utsträckning att man får behålla rutterna. SAS har sagt att man ska börja flyga här igen, säkert för att komma åt NextJet, men de la ner alla flyg till Örnsköldsvik av en anledning. Höga Kusten Flyg startades av just anledningen att det inte fanns någon möjlighet att flyga från Örnsköldsvik.

SJ tågtrafik till Göteborg

Visst är det så att flyg påverkar klimatet mycket. Om man vill bedriva en verksamhet som min däremot måste man ibland flyga. Partners, medarbetare och kunder behöver ibland få besök. I så stor utsträckning jag upplever att jag kan tar jag tåget men när jag ska till kontoret i Göteborg fungerar det inte om jag inte måste stanna några dagar. Det är inte rimligt med minst 18 timmars resa och övernattning för bara ett möte. Ibland måste man ta bara ett möte.

Men du skulle kunna lägga ner verksamheten

Ja, jag skulle kunna lägga ner mitt företag eller flytta det till Stockholm. Det här är i princip det argument jag oftast hör, även om det inte är så uttalat. Folk med ett brinnande miljöengagemang tänker sig ofta att lösningen är att gå bakåt alternativt centralisera.

Jag kan inte svära på att de tänker just så men det är kärnan i idéerna. Jag skulle kunna sparka min personal och bli bonde för att på så vis slippa flygresor. Jag skulle kunna flytta tillbaka till Stockholm för att inte behöva ha bil. Det är min övertygelse om att det inte bara är nära omöjligt att genomföra i skala utan också ordentligt skadligt både för landets ekonomi och miljö. Om man funderar igenom resultaten av sådant agerande, och om fler än jag skulle göra det, så borde det bli tydligt.

Att lägga ner företag i Norrland för att flytta dem till Stockholm skulle innebära en explosionsartad befolkningstillväxt. Norrland är glest befolkat men stort. På den här ytan bor 1 100 000 människor, det skulle bli om möjligt ännu trängre innanför tullarna med oss på plats. Det skulle förstås föra med sig ännu längre frakter av livsmedel och annat för det kommer inte heller då kunna odlas på Gärdet.

Den som tänker sig att vi skulle kunna stanna kvar och livnära oss som bönder har inte alls förstått situationen för bönder. Det läggs ner jordbruk varje dag i Sverige, en miljon nya bönder skulle fungera precis lika bra som en miljon nya Icabutiker i din stad, med skillnaden att Ica får betalt för mjölken ;).

Närodlad politik

Vi måste ha lokala lösningar, närodlad politik

Vi måste inse att flygskatt och att stoppa bilismen inte är en lösning överallt. Vi måste förstå att frakt av sojabönor (vegetarisk kost är alldeles lysande för miljön på sina ställen men inte i Norrland) aldrig kommer vara klimatsmart om de ska fraktas till norra Sverige.

Lösningarna som måste till är bilar som inte påverkar klimatet negativt och det samma gäller flyg. Om det inte är möjligt att lösa miljöflyg så måste tågen till en sådan nivå att det är rimligt att använda dem.

Att klättra tillbaka upp i träden är inte en lösning här, lösningen måste nämligen vara genomförbar. Det innebär till exempel att man måste rikta pengarna rätt, kanske innebär det att pappersåtervinning inte är högsta prioritet i ett land där vi har 120% återväxt på skogen. Det här är en av anledningarna att jag engagerat mig i Centerpartiet, för en miljöpolitik som inte bor i Underlandet tillsammans med Alice.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *