Det är roligt med en SQ7

Audi SQ7, så heter modellen som gjort att jag blivit kär i bilkörning. Att någon som inte ens hade körkort för några år sedan helt plötsligt ska tycka om att ligga efter vägen var åtminstone inte väntat för mig.

Jag har bott i storstad hela mitt vuxna liv. Det fanns aldrig något egentligt behov av att köra bil. När jag flyttade tillbaka till Örnsköldsvik däremot blev det ett måste och om sanningen ska fram tyckte jag aldrig särskilt bra om att varken övningsköra eller köra. Jag hade en trevlig bil som förstabil, en Audi Q5, men det fanns inte riktigt någon körglädje.

Det blir skillnad med en Audi SQ7

Alldeles nyligen bytte jag bil mot en nyare och meningen var nog att det skulle bli ännu en Q5 men till sist bestämde jag mig ändå, trots alla invändningar, för att gå upp i både storlek och motor. Det är en klart dyrare bil jag kör idag men det är verkligen värt det. Min nya SQ7 är något helt annat än en trött Q5.

Jag är medveten om att jag verkar lite larvig som är så här glad men jag är verkligen just det, barnsligt glad. Jag gick och längtade efter att den skulle levereras och jag såg till att bilfirman som levererade snabbade upp allt vad som gick.

Apropå det, nu ska jag nog iväg, vi hörs!

Blev ombedd att dela lite SQ7-detaljer

SQ7 emblem

Det som är den stora skillnaden mot andra bilar jag testat är de 435 hästkrafterna. Det sitter dubbla turbo och en kompressor som ger V8:an lite extra tryck när man behöver det. Sedan finns det gott om annat roligt också.

Virtual Cockpit

Förutom en fyraliters åtta som gör körningen till något alldeles extra så sitter det bland annat elektroniska krängningshämmare på bilen. Det är min övertygelse att dessa är den enda anledningen att jag kan hålla mig på vägen. Jag valde också att packa bilen full med tillgänglig mjukvara, den parkerar själv, har oerhört hjälpsamma parkeringskameror för sådana som mig som ännu inte vågat testa den automatiska parkeringen.

Fyrhjulsstyrning är också en höjdare

Ratt och mittkonsol på en Audi SQ7

För att vara en så pass stor bil, man kan lasta 2 kubik om man fäller baksätet, så svänger den på en ganska behagligt liten plätt. Detta för att den svänger på alla fyra hjul. Om jag fattat rätt så svänger bakhjulen åt andra hållet när man kör långsamt och åt samma håll när hastigheten är högre.

Interiör i brun rutquiltning

Daytonagrå är färgen jag valt och sedan är det en lång rad val på exteriören också förstår. Inuti valde jag faktiskt brunt läder med så kallad rutquiltining. Sedan har jag också blandat trä och borstad aluminium på alla panelar. Det stora soltaket är en annan sak som gör insidan på bilen lite trevligare.

Som du ser har den fått några mil redan, en resa till Stockholm för företagets räkning och två till Umeå Flygplats har hunnit avverkas.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *