PR som bloggare

Den kanske vanligaste bilden man som lekman har av PR är när det går snett. Det är PR-fails som är PR som syns. Jag skulle vilja prata om en annan sida av kommunikationsarbetet. Inom sökmotoroptimering, som varit mitt yrke det senaste decenniet, är man alltid inne och snuddar på PR. Mycket av arbetet handlar om att skapa material som gillas Läs mer ...

Det går framåt med bloggen

Nu fixar vi bloggen
Det är mycket arbeta att få ordning på en gammal blogg. Särskilt på en så pass stor och bortglömd blogg som den här. 729 poster med mer än 10 år av historia. Som du kanske kommer ihåg så importerade jag min gamla blogg Nakna Sanningen in i den här. Bloggen har under de tio åren den funnits hållit väldigt blandad kvalitet och de senaste Läs mer ...

SEO-pastor eller sökmotoroptimeringsguru

Sökmotoroptimering är en vetenskap, visserligen med snabbt skiftande omgivningar. Det finns inget hokus pokus över SEO, du arbetar med förutsättningar som sätts av en algoritm. Därför spyr jag lite grand varje gång jag hör någon säga Guru, Ninja, Trollkarl eller Pastor om någon som jobbar med SEO. Visst är det så att det inom Läs mer ...

Att zlatanera

Zlatanera
Det började den 13:e september förra året när Aaron Axelsson i en intervju av Petter Hedman valde att driva lite med mig genom att kalla mig SEO-världens Zlatan. Det var förstås ett skämt, ifall någon missat det. Det lustiga var att det sedan tog fart, i samma intervjuserie blev jag intervjuad av Petter Hedman något senare och han väljer Läs mer ...

Permanent = Spam

De allra flesta i Sverige som levererar sökmotoroptimering idag levererar på ett sådant sätt att man tappar positionerna om man slutar köpa. Det har ganska naturliga anledningar och när det levereras på ett annat sätt är det ofta så att man får vad man betalar för. Många som vill köpa sökmotoroptimering oroar sig för att de inte Läs mer ...

Att förstå INNAN man lär ut

Sökmotoroptimering kan bli komplicerat om man tar det till sin spets trots att grunderna är så väldigt enkla. Det finns gott om bloggare, föreläsare och allmänna "experter" inom sökmotoroptimering och alla slåss om att hela tiden ha något nytt att säga, det är en farlig fälla. Det finns en faktion inom SEO-branschen som inte delar mitt Läs mer ...

Grundläggande logik

Haj
En debatt har om Google Bombning har hållit på i några dagar i SEO-branschen där ena sidan (framförallt Nikke Lindqvist) hävdar att det är omöjligt och andra sidan (framför allt Urban Grotherus) hävdar att det visst är möjligt. Det finns faktiskt en ganska enkelt svar. Många tror att SEO är en mjuk vetenskap, det är så långt från Läs mer ...

Grundkurs i Sökmotoroptimering, Sundsvall 20 april

Om du säljer produkter eller tjänster på nätet finns det mycket goda skäl att ha koll på sökmotoroptimering. Kodmyran arrangerar tillsammans med Brath en grundkurs i sökmotoroptimering i Sundsvall den 20:e april och vi vill passa på att välkomna dig. Kodmyran som drivs av Katrin Lundgren är ett välkänt företag inom ehandel som tillhandahåller Läs mer ...

Sökmotoroptimering är inte…

Åsikten att den som jobbar med sökmotoroptimering också ska ha ansvar för en rad andra områden är utbredd. Exempel på områden som många anser ska skötas av SEO är allt från Sociala Medier och Konvertering till Utveckling och Design. Jag tycker det är uppåt väggarna. I små företag så är det förstås viktigt att hitta personal med Läs mer ...