Sitemap.html, det kan finnas anledning att ta bort den

Karta över världen
Man kan idag använda sig av två typer av sitemap till sin sajt. En modell var vanlig förr, HTML och en är ett påfund från sökmotorer, XML. Det kan finnas anledning att ta bort den ena. Är det så att du fortfarande har en html-sitemap på din webbplats? Det kan finnas skäl till att du ska ta bort den och det har med Google att göra. Förr Läs mer ...

Jag blir arg

Magnus Bråth arg
Jag blir många gånger arg när det handlar om sökmotoroptimering. Fullt medveten om att jag kan uppfattas som en surgubbe, det är ett pris jag är beredd att betala. Det kanske är dags att förklara varför jag så ofta går i clinch med vad jag uppfattar som dåliga SEO-råd. Om du känner mig så vet du att jag lagt mycket tid och energi genom Läs mer ...

PR som bloggare

Den kanske vanligaste bilden man som lekman har av PR är när det går snett. Det är PR-fails som är PR som syns. Jag skulle vilja prata om en annan sida av kommunikationsarbetet. Inom sökmotoroptimering, som varit mitt yrke det senaste decenniet, är man alltid inne och snuddar på PR. Mycket av arbetet handlar om att skapa material som gillas Läs mer ...

Det går framåt med bloggen

Nu fixar vi bloggen
Det är mycket arbeta att få ordning på en gammal blogg. Särskilt på en så pass stor och bortglömd blogg som den här. 729 poster med mer än 10 år av historia. Som du kanske kommer ihåg så importerade jag min gamla blogg Nakna Sanningen in i den här. Bloggen har under de tio åren den funnits hållit väldigt blandad kvalitet och de senaste Läs mer ...

Allt på Internet finns kvar för alltid – Snicksnack

Röta
Har du hört sociala medie-experter och andra likasinnade ge uttryck för att allt på nätet finns kvar för alltid? Har du hört om hur försiktig du måste vara? Jag skulle vilja påstå att motsatsen är ett större problem. Läs nedanstående, som tyvärr är lite byråkratiska hämtat från Wikipedia: A 2014 Harvard Law School study by Läs mer ...

SEO-pastor eller sökmotoroptimeringsguru

Sökmotoroptimering är en vetenskap, visserligen med snabbt skiftande omgivningar. Det finns inget hokus pokus över SEO, du arbetar med förutsättningar som sätts av en algoritm. Därför spyr jag lite grand varje gång jag hör någon säga Guru, Ninja, Trollkarl eller Pastor om någon som jobbar med SEO. Visst är det så att det inom Läs mer ...

Vi slår ett slag för riktig SEO

Riktig SEO
Riktig SEO kräver resultat. Riktig SEO kräver transparens. Riktig SEO låter som en självklarhet när man säger det men det är långt från en självklarhet för dig som köper. Därför vill vi slå ett slag för sökmotoroptimering som är riktig. Att det säljs mycket bludder i en bransch som sociala medier eller i de traditionella reklambranscherna Läs mer ...

Excel och Sökmotoroptimering

Magnus Bråth
För många är Excel det främsta verktyget, kanske näst efter Google, när de arbetar med sökmotoroptimering. Nyligen har en teori kommit upp till ytan om att det kanske är bättre än det verkar. Det testar vi nu. Simon Nyström, en sökmotoroptimerare jag jobbat med tidigare, lanserade tanken att en anledning att han tappat på sökordet Läs mer ...

En bok om sökmotoroptimering

Guldläge på nätet
Jag har alltid skrivit väldigt mycket om sökmotoroptimering. En stor del av min tid går faktiskt åt att dela med mig information om SEO på ett eller annat sätt. Det föll sig därför väldigt naturligt att skriva en bok.  Jag valde att skriva min bok "Guldläge på nätet - Sökmotoroptimering för alla" tillsammans med branschkollegan, Läs mer ...