Annika Falkengren

Annika Falkengren, VD på SEB fick under gårdagens Aktuellt figurera som exempel på Brandjacking. Aktuellt hade förstås inte en aning om att det heter brandjacking men det var i alla fall vad det handlade om. Saken är den att Annika Falkengren har ett smutsigt förflutet som poppar upp i sökresultaten och det vill SEB dölja.   Annika Läs mer ...

När alla inblandade har fel – SEO på Dagens Media

Kristina Carlsson (namnet kanske säger något för någon men jag har ingen aning om vem det är) har fått skriva en artikel på Dagens Media. Egentligen så är det väl bara trollande så jag hade inte tänkt kommentera den men jag tog en ny titt lite senare och läste också igenom kommentarerna. Det är roligt när det är en hätsk debatt och Läs mer ...

En SEO:are Är Förutsägbar

Magnus Bråth död
Om det finns något som man kan veta säkert så är det var man har sina sökmotoroptimerare. De vet vad de vill ha ut av livet och de vill alltid ha det. Det finns nog ingen yrkeskår som är så förutsägbar som oss. Jag roade mig på måndagkvällen med att tuta ihop något för att roa istället för att uppröra. Jag verkar ju ha varit Läs mer ...

SEO, kan man mäta vem som är bäst?

Guldmedalj i SEO
Min andra blogg Sökmotorkonsult.se blev omskriven i dagarna med motiveringen att det skulle handla om den bästa sökmotoroptimeringen i Sverige. Det är Johan Lundberg som i artikeln Sveriges bästa SEO helt enkelt gjort en koll på hur olika SEO-bolag rankar på sökordet Sökmotoroptimering.   Nu tycker jag inte att man riktigt Läs mer ...

SEO för bloggar – Magnus Bråth-metoden i 10 steg

SEO-mannen
Jag har nu tagit fram en metod för sökmotoroptimering (SEO) som går under namnet Magnus Bråth-metoden. Inte för att det är en metod jag använder eller ens tycker är vidare hejig (den fungerar däremot) utan för att man använder sig av mig, Magnus Bråth, för att driva trafik till sin blogg. Japp, det låter kanske besynnerligt, korkat Läs mer ...

SEO för Svenskar

Under gårdagen startade jag en grupp med namnet SEO för Svenskar på Linkedin. Meningen är att samla alla som arbetar med SEO på ett eller annat sätt för att skapa en bra kontaktyta. Jag har upplevt att det saknas en bra möjlighet att knyta kontakter över företagsgränserna, visserligen finns ju SEO-Forum.se men ett forum har sina begränsningar. Läs mer ...

Louis Vuitton, Google och Facebook

Varumärken
Ibland händer att jag skriver om stora varumärken på den här bloggen, oftast handlar det förstås om Google men inte alltid. Jag har skrivit om bland annat Louis Vuitton och Facebook också och jag tänkte att jag skulle vilja dela med mig av lite statistik som kanske kan vara intressant. Posten om Facebook har faktiskt snabbt klättrat och Läs mer ...

Socialstyrelsen

Socialstyrelsen
Socialstyrelsen har blockerat Google från startsidan på sin site. Min kollega Micke uppmärksammade det och ställer sig frågan om det är avsiktligt eller av misstag och fick faktiskt svar. Svaret är det som får mig att tappa hakan, det är en medveten strategi. De har faktiskt slagit sina kloka huvuden ihop som ett sorts klockspel på Socialstyrelsens Läs mer ...

Påhittade nyheter om Google Caffeine?

Google
Jag prenumerar på Jajjas nyhetsmail Jajja Magazine, det är faktiskt riktigt intressant läsning om sökmotorer och liknande. Det är kanske inte riktigt några stora nyheter om SEO utan riktar sig i första hand till den med lite mindre förkunskaper. Jag blev enormt förvånad när  de den 28:e Oktober meddelade att Google rullat ut sin nya algoritm Läs mer ...

Banalt när media skriver om sökmotoroptimering

Oidentifierad användare
Gemene man i Sverige idag har ingen som helst aning om hur sökmotoroptimering går till, marknadsförare har i princip ingen aning heller, webbyråer har hört talas om det och it-journalister har förstått att det är viktigt. Naturligtvis finns det undantag, det finns webbyråer som är riktiga hejare och it-journalister som själva gör konkurrensmässig Läs mer ...