5 tydliga tecken på att din expert är en SEO Poser

Du har säkert ramlat över en någon gång, de finns på Twitter, Facebook och på Google Plus samlas de som flugor på skit, SEO Posers.

Idag vill alla och envar vara expert på sökmotoroptimering men likt hjälten i Offsprings Pretty Fly (for a white guy) handlar det ofta om att försöka verka som något man inte är. Om du stöter på någon av följande 5 kan du vara säker på att du hittat en SEO Poser.

1. Reklamaren

reklamareAv någon anledning dyker din SEO-expert alltid upp med halsduk och tar inte ens av den när han är inomhus. Han pratar om saker som målgrupp och tvekar inte en sekund att kalla SEO-arbete för kampanjer. Reklamaren kan lätt tänka sig att du hellre ska optimera för en slogan eller ett klatschigt ord än för din produkt, han tror att folk som söker efter Fredagsmys mycket väl kan vara ute efter att göra bankaffärer med dig.

2. Wikipettern och Open Source-dyrkaren

wikipetterWikipetern hittades först på Wikipedia men har sedan dess lyckats infiltrera ett antal branscher och bland dessa också sökmotoroptimering. Wikipettern är övertygad om att hans jobb som SEO-konsult i första hand går ut på att hjälpa Google skapa så bra sökresultat som möjligt. Det är lätt att tro att Wikipettern härmed ägnar sig åt trolöshet mot huvudman eftersom det är rimligt att tycka att konsultens ansvar i första hand är gentemot kunden men det är inte sant. Wikipettern har sällan några kunder utan spenderar det mesta av sin tid att åka på Tweetups och prata om WordPress.

3. Bloggaren utan jobb

Arga BloggarenDen tredje och kanske allra vanligaste posern i SEO-branschen är bloggaren. Bloggaren är han som i samma ögonblick hörde talas om SEO bestämde sig för att starta en blogg och lära världen hur de ska göra SEO. Att han själv aldrig genomfört ett enda projekt hindrar inte bloggaren det minsta, det ser han inte som ett problem utan snarare som en styrka, han kan ju testa på sin egen blogg. Bloggaren är dessutom heligt förbannad på alla som trots att de inte har en blogg verkar tjäna pengar.

4. Den helautomatiska datanörden

DatanördenI källaren under sin mammas kök sitter den helautomatiska datanörden. Han, för just den helautomatiska datanörden är tveklöst en han, kändes förr igen på skägget men nu har ju alla och envar skägg så det kan bli svårare att hitta honom, Pizzafläckarna på tröjan med texten: Run Dos Run. Han har förstås heller aldrig haft någon kund men han har byggt ett helt system av länkkataloger i Fortran, tyvärr kan de bara köras på hans egen dator men det är ju sekundärt.

5. Mrs Corporate SEO

SEO PoserMrs Corporate SEO är närbesläktad med Reklamaren men har en helt annan syn. Hon är faktiskt övertygad om att hon är den allra fräckaste i branschen för hon har gjort SEO för Ikea eller Sony. Att det bara inneburit några sekunder av faktiskt SEO-arbete bland alla Power Points och Excelark är inget hon bekymrar sig om, hon kan ändå kuska land och rike runt och berätta för dig och alla du känner exakt hur ni ska göra, det är ju ändå antal slides och föreläsningstimmar som är viktigt inom Sökmotoroptimering.

16 thoughts on “5 tydliga tecken på att din expert är en SEO Poser

  1. Björn Alsborger
    2013/01/13 at 10:53 f m

    Hahaha, mitt i prick!

  2. 2013/01/13 at 11:04 f m

    Har också funderat på hur många twittrare där ute faktiskt har tid att ”jobba” med vad de verkar jobba med?

    1. Magnus Bråth
      2013/01/15 at 7:28 f m

      Många jobbar nog med just det men jag tror inte det är så lönsamt.

  3. 2013/01/13 at 11:06 f m

    Good stuff! Känner igen flera ;)

  4. 2013/01/13 at 11:18 f m

    underbart! :)

  5. 2013/01/13 at 11:23 f m

    He he jo de finns gott om dessa t.o.m med på seo företagen ;) Hade ett roligt möte med ett seo-företag om just en e-handelsplattform. Deras tekniker svettades säkert ut 2l i slutet av mötet men började aggressivt och hårt hur jäkla bra han var och företaget. I slutet av mötet så sa jag att det var tuvärr för dålig kompetens och vi skulle bara hamna i filtret med deras förslag.

  6. 2013/01/13 at 3:36 e m

    Klockrent!. 1, 4, och 5 har jag träffat på i flera sammanhang!

  7. 2013/01/13 at 5:58 e m

    Haha, klockrent! ;-)

  8. Magnus Bråth
    2013/01/14 at 8:49 f m

    Kul att ni gillar artikeln. Jag ramlar över dem var och varannan dag tycker jag :)

  9. 2013/01/14 at 8:54 f m

    Hahahaha :D

  10. 2013/01/14 at 3:35 e m

    Haha, vad roligt! Jag är utan tvekan nummer tre, och det erkänner jag.
    Jag har skaplig koll på hur det fungerar med SEO, men tycker bättre om att skriva om det än att arbeta med det. När jag säljer in SEO till mina kunder (jag driver webbyrå) sköts det till stor del av underleverantörer. Inte för att jag inte kan, utan för att jag tycker det är roligare att programmera.

    1. Magnus Bråth
      2013/01/15 at 7:29 f m

      Med skillnaden att du faktiskt har jobb ;)

  11. 2013/01/14 at 5:16 e m

    Kul läsning =)

  12. 2013/01/15 at 7:29 f m

    Nr 3 & 5 har jag sprungit på en del… 4:an är svår att träffa på om denne aldrig går utanför källare ;)

    1. Magnus Bråth
      2013/01/15 at 7:31 f m

      Ja, det är väl om det anordnas forumträffar i direkt anslutning till källaren det är möjligt :)

  13. 2013/01/23 at 1:19 e m

    Nu fick jag också tid att läsa denna. Riktigt underhållande och välformulerat.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *