En marknadsförares råd till influencern

Influencer-marknadsföring kan verka nytt men det har funnits i olika grad i mer än tio år. Det har inte alltid kallats influencers men det är något jag jobbat med själv sedan 2007. Det finns några sätt att göra bort sig som influencer, som jag skulle vilja varna för.

När jag 2007 började marknadsföra i bloggar, i form av sponsrade inlägg, kändes det som att det skulle vända upp och ner på all marknadsföring för alltid. Jag har själv letat upp bloggar, skickat hundratals mail och betalat relativt stora pengar för att få synas i dessa. Under en senare period har jag ansvarat för ett helt rum med människor vars enda uppgift var att sponsra inlägg. Jag är medveten om att jag gör det ur ett annat perspektiv än den genomsnittlige reklamköparen, jag gör det mer systematiskt. Därför har jag ett antal råd till dig som idag är influencer.

Du har en begränsad mängd trovärdighet

Till att börja med skulle jag vilja påpeka att ur ett internationellt perspektiv är i princip alla utom de största i Sverige, mikroinfluencers. Vi pratar om små följarskaror jämfört med till exempel USA. Det är naturligt då svenskan är ett så litet språk, det finns bara utrymme för några få som är lite större.

För mig så betyder det att värdet på din kanal är beroende på hur stort ditt förtroende är hos dina besökare. Räckvidd är inte något som är intressant, annat än som kuriosa, utan det är hur dina besökare interagerar med dig som är avgörande. 

Med det i åtanke så finns det en gräns på hur mycket köpt innehåll du kan acceptera och här upplever jag att många influencers idag går över gränsen. Om en stor del av ditt innehåll är sponsrat så är värdet på varje sponsrat inlägg lägre, och helt plötsligt går du över en gräns och det blir värdelöst. Mitt råd här är att du inte ska bli girig, i samma ögonblick som girigheten slår in så tappar din blogg eller insta i värde, ordentligt.

Du känner förstås själv bäst var den gränsen går, vad som krävs för att du ska ha din trovärdighet kvar och ändå kunna acceptera sponsrade poster. Men, min bild är att när små influencers inser att de kan tjäna pengar, till exempel via något av nätverken, så inser de det med full kraft. Från att ha varit en liten men trovärdig blogg eller youtube-kanal förvandlas det till TV-shop.

Öka värdet genom samarbeten

Samarbeta med andra

En stor del av oss som köper större mängder sponsrat innehåll har sökmotoroptimering i åtanke. Det kanske inte är det allra bästa sättet att bygga upp auktoritet hos Google men det är något som finns i bakhuvudet för många.

Om du vill öka priset på dina poster så är ett sätt att göra det att själv ha en starkare sajt ur SEO-perspektiv. Här duger tyvärr inte andra kanaler än en egen blogg, Google räknar inget värde på varken Youtube-kanaler (lite lustigt när de äger plattformen) eller instagram-konton.

För att få en starkare blogg (för den SEO-känslige köparen) behöver du göra i princip två saker, du behöver ha en egen domän (de portaler som tillhandahåller det brukar fungera bra, undvik blogg.se bara då de dödar värdet helt med nofollow på sina länkar, de säger åt Google att ignorera dem) och du behöver be alla dina bloggkompisar skriva om dig med länk. Ju fler som länkar till dig, desto större värde på dina poster för sökmotoroptimeraren.

Gör genomarbetade poster

Första gången någon köper en sponsrad post hos dig så kommer det inte spela någon roll hur mycket tid du lagt på den. Om jag tittar på en blogg däremot och ser att de sponsrade posterna är hopslarvade, då halveras vad jag är beredd att betala.

I bloggen, lägg tid på att skriva en genomtänkt bloggpost ur ditt eget perspektiv, även om det kommer med en puff i uppdraget. Se till att ha en eller flera bilder som passar. Om du ökar kvaliteten på inlägget kommer det dubbla värdet för den som köper. Dubblerat värde betyder att du kan ta dubbelt så mycket betalt nästa gång.

Var inte för spretig – välj dina annonsörer

Kaktus

Acceptera inte alla typer av uppdrag. Publicera bara sådant som står relativt nära det du vanligtvis publicerar eller sådant som faktiskt är intressant för dig. Det finns en anledning till att man inte hittar reklam för VVS i modemagasin, det är för att annonsören vill befinna sig i rätt miljö med sin annons.

Om din kanal eller blogg blir allt för spretig, och har marknadsföring för allt möjligt, då kommer värdet att sjunka.

Var lite stolt

Till sist skulle jag vilja säga att du ska passa på att vara stolt. Det är inte bara roligt att du är en del av den pånyttfödelse som den här typen av marknadsföring går igenom. Du har också byggt ett värde från ingenting. Du började med en tom Youtube-kanal eller en nyregistrerad blogg och har utifrån det byggt något som är värdefullt för någon annan. Var stolt över det.

Ett svar på “En marknadsförares råd till influencern”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *