30% upp, kriget i taktiksalen och fullt ös på Babyface – Min årskrönika

Inte sedan starten har jag fått arbeta så hårt men vilket år det har varit. Början av pandemin slog ganska hårt mot oss och sedan satte det igång. Här är en årskrönika på ett mer privat sätt.

Varje år har jag skrivit en årskrönika för Brath och publicerat på vår blogg. I år är det lite annorlunda för jag skriver den ur ett mer privat perspektiv. Det är inte längre helt perfekt med en årskrönika för byrån och jag vet att det varit en uppskattat artikel varje år.  Först lite om Brath, det är svårt att skriva en årskrönika utan det.

~30% upp för Brath

Det görs 55 miljoner googlingar i Sverige varje dag

Till att börja med så fick vi en tuff smäll 2020. Vi var starka i branscher som fick stryk i pandemin. Resesegmentet var till exempel ett av våra bästa segment, det är som du kanske känner till en vertikal med hög konkurrens i Google och då tenderar marknadschefer att vända sig till oss. När luften helt gick ur hela segmentet spelade det förstås ingen roll att SEO:n var bra, ingen bokade något ändå. 2021 är ett år av lika snabb tillväxt som början av 2020 var nedåt och det märks på kontoret.

Framförallt märks det för att jag rekryterar allt vad jag kan. Jag har signerat 5 anställningsavtal de senaste 45 dagarna (med fler på ingång) och det är väldigt mycket på en så pass liten byrå som vi är. Vi har också hittat en rad riktigt vassa partners. Columbus, Improove, Brid, Another Media Group  och Omniarch är bra exempel, här arbetar vi nu att hitta vägen framåt för våra samarbeten, ett otroligt spännande arbete som ger både mer bredd och mer djup i vårt erbjudande.

VD och Styrelsen

Under året fick jag ta på selen igen och kliva in i rollen som VD. Det har varit på gång ett tag och Maria och jag har velat växla, vi går in i en annan fas just nu och då behövs mer av en sådan som jag i den rollen. Maria är nu COO och trivs som fisken med det. Under året har jag också kunnat dra maximal nytta av vår styrelse. Innan LRF Media dök upp i ägarbilden var styrelsearbetet inte alls vad det är idag.

Ett stort tack till Ann, Pontus och särskilt Hanna. Hanna Nätt-Falkäng är CMO på PA Accounting och har arbetat i vår styrelse i två år. Under året har hon varit mitt främsta bollplank när det gäller vår marknadsföring och det har verkligen varit ovärderligt.

Försvarsmakten/Taktiksalen

Många känner förstås inte till det men en stor del av tiden utanför VD-jobbet lägger jag hos Försvarsmakten. Här hämtar jag både energi och inspiration både när jag övar med Hemvärnet och när jag jobbar på Västernorrlandsgruppen i Härnösand. Det är så otroligt utvecklande, både att öva och att utbilda.

Jag längtar verkligen till varje övning och jag skulle vilja passa på att berätta vilka fina kollegor jag har.

I min befattning har jag landat precis där jag ska vara, varje gång vi övar blir vi vassare, det är spännande varje gång och jag har fått vänner för livet i bataljonen.

Under de senaste åren har jag dessutom fått möjlighet att arbeta en hel del på Västernorrlandsgruppen som instruktör. Det välkomnande jag fått som medarbetare på VNG har varit fantastiskt. Visserligen kände jag många sedan innan och visserligen är jag bara där nu och då till skillnad från alla som arbetar där varje dag men jag känner varje gång jag sätter mig i bilen och kör till Härnösand att det här vill jag göra mer av.

Inte bara har det gett mig möjligheten att få hjälpa chefer genom snåriga situationer i taktiksalen, det har också varit ett sätt för mig att få fördjupa mig ordentligt. Att ha tillgång till mentorer av den kaliber jag har haft är få förunnat.

Babyface

Sommaren 2020 blev jag ordförande för Babyface. Det har varit en vild resa det senaste året och styrelsen och Tindra (VD) har verkligen tryckt plattan i mattan inför 2022. Det kommer hända mycket de närmaste månaderna och jag skulle vilja skriva några rader om hur roligt det har varit att arbeta med styrelsen. Özkan, Andreas, Tindra, Håkan och jag har haft massor av styrelsemöten och en lång rad telefonsamtal. Det är roligt när det läggs ett sådant engagemang för det händer saker, på riktigt.

Verkar ha blivit en Youtuber

Magnus Bråth på Youtube. Vad är SEO

Under året har vi kommit igång med vår Youtubekanal. Det är länge sedan jag filmade något så det tog ett bra tag för mig att sätta mig in i tekniken, senast jag redigerade gjorde jag det med ett antal videobandare och en Pentium-dator och det var då det allra senaste.

Varför sitter VD och redigerar film undrar du kanske? Jag ville ha en snabb väg från idé till publicering. Det behöver vara jag som syns i rutan och istället för att koppla in en massa andra valde jag att göra på enklaste möjliga sätt. Det är inte videokvaliteten som avgör utan det är kvaliteten på SEO-råden. Därför gör jag det på snabbast möjliga sätt, filmat rakt upp och ned vid skrivbordet (oftast) och hopklippt på min egen burk för att sedan snabbt komma ut på Youtube. Om du inte hunnit se någon av våra videor är det dags, om några dagar kommer SEO 2022 publiceras dessutom, en video om vad du kan vänta dig nästa år.

2022

2022 kommer bli ett kanonår på många sätt. 2020-2021 har varit jobbigt för många, på många sätt, men jag är övertygad om att 2022 blir ett kanonår, åtminstone för mig personligen. Jag ser fram emot morgondagen, den 1:a januari. Hur känner du?

3 svar på “30% upp, kriget i taktiksalen och fullt ös på Babyface – Min årskrönika”

  1. Allltid roligt att läsa dina årskrönikor. Personligen ser jag fram emot 2022 massor, även om jag känner mig rätt sliten efter 2021 som var ett omvälvande år på många sätt, och som du kan läsa i min årskrönika om du vill :-)
    Ha ett gott slut och ett gott nytt år ( i år ska jag inte ringa och störa i matförberedelserna)

  2. Kul läsning!

    Grattis till alla fina resultat och personliga utvecklingen inom försvaret. Hoppas ni får ett fint 2022 och ser fram emot fler videos på Tuben!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *