Nej, om du är otrevlig får du inte vara kund här

Jag har sagt upp 5 avtal med betalande kunder under åren på Brath. 4 av dessa har varit för att kunden varit väldigt otrevlig mot någon av mina anställda. Samtliga av dessa verkar ha blivit mycket upprörda.

Vi har en månads uppsägningstid på våra avtal på Brath och det är något som går åt båda håll. Vi är faktiskt den typen av företag som avslutar samarbeten när vi inte vill ha dem. Det låter kanske konstigt eller självcentrerat men jag ska förklara varför.

Nej, du får inte vara kund här

Vissa företagare har en förmåga att vara oerhört arga. Jag är fullständigt med på vilken nivå av frustration man kan känna ibland, jag blir själv oerhört arg över saker. En del väljer att ta ut det över människor de anser stå i någon sorts skuld till dem till exempel för att de betalar för något, hos oss blir det då projektledarna som får ta emot alla former av otrevligheter.

De allra flesta av våra kunder är förstås, som för alla företag, riktigt trevliga personer som vill arbeta tillsammans framåt. En del är å andra sidan inte det. Det finns en gräns för hur mycket en projektledare eller Key Account Manager ska behöva ta och jag är själv ganska hård med den gränsen. Jag bryr mig nämligen om min personal, klart mer än jag bryr mig om pengar. Det betyder till exempel att man inte kan skrika otrevligheter åt en projektledare oavsett hur dålig dag man har, oavsett om man supit sig full och vill få ur sig sina frustrationer. Kan man inte bete sig, då är man inte välkommen.

Förvåningen är det konstiga

Det som förvånar mig mest är att man har mage att bli förvånad när jag, som i slutändan bestämmer vilka avtal vi accepterar, hör av mig och säger upp avtalet. Eller när vi inte accepterar en kund. Hur kan det här vara förvånande? Har ingen någonsin förklarat att det inte är ok med hot och hat mot samarbetspartners?

Har ingen annan leverantör sagt ifrån?

Vi har idag 130 kunder som vi trivs jättebra med

Det kanske låter som att vi inte gillar våra kunder men inget kunde vara längre från sanningen. Vi kommer inte göra oss till och smickra in oss förstås men det är väl snarare ett tecken för alla de kunder som vi arbetar med dagligen att vi på allvar gillar dem. De personer som inte längre är kunder, de har vi redan sluppit.

Vi kan inte ha en arbetsmiljö där arga galningar utsätter personalen för sådant, jag tycker inte att något företag borde acceptera det.

6 svar på ”Nej, om du är otrevlig får du inte vara kund här”

  1. Helt rätt. Ingen ska ha en sådan arbetsmiljö. Jag tror tyvärr få företag faktiskt säger till när någon är otrevlig, dels är vi i Sverige ganska konflikträdda och sedan sitter frasen ”kunden har alltid rätt” väldigt djupt i folksjälen på något märkligt sätt. Men det behövs helt klart, ens personal ska inte få ta vad som helst och inte man själv heller för den delen. Tyvärr har en del kunder svårt att skilja på sak och person också, och de tycker att de uttrycker kritik i sak när de går till personangrepp. Det är aldrig ok. Man kan vara otrevlig på olika sätt och man behöver inte gorma och leva om för att bete sig som en skit. Det är också värt att komma ihåg så att man håller koll på sådant och ser när ens personal känner sig påhoppad.

    1. Ja, dessutom har man ju faktiskt ett rätt stort ansvar som arbetsgivare för arbetsmiljön och riktigt otrevliga kunder skadar den.

  2. Fantastiskt bra av dej och ditt gäng, Magnus!
    Form av civilkurage i arbetsformat, kan man säga.
    Ni göre bra
    /Annica

  3. Glad personal leder till ökad effektivitet i arbetet. Det är tyvärr något som många arbetsgivare ta för givet och glömmer att berömma sin personal och visa hur mycket de betyder för företaget. Bra gjort!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *